Lättläst
Välkommen till Laholms kommun på Lättläst
Här kan du läsa om platsen Laholms kommun,
om arbete, skola och bostad med mera.
Du kan också läsa om vilken hjälp och service
du kan få av kommunen.
Du får också veta hur kommunen fungerar.
Klicka på orden till vänster så får du veta mer.
Kommunen som plats
Laholm – en medeltida stad
Laholm är Hallands äldsta stad.
Staden är lite mer än 750 år
och känd för sitt medeltida utseende.
I Gamleby finns flera slingriga gator
och låga hus.
Kommunen är känd för sin
långa sandstrand vid havet.
Så här många personer bor det i kommunen
I Laholms kommun bor det
drygt 23 tusen personer.
Laholm är den största orten.
Här bor drygt 6 tusen personer.
Näst största ort är Mellbystrand. Här bor
nästan 2 tusen personer.
I kommunen finns ytterligare tolv tätorter.
Kommunen som organisation
Laholms kommun har hand om barnomsorg,
skolor och vård av våra gamla.
Kommunen har också ansvar för att
funktionshindrade har en bostad och
arbete eller sysselsättning.
Kommunen ser också till att gator
och parker är rena.
Vill du bygga eller göra ändringar
på ett hus ger kommunen råd och
bygglov.
Räddningstjänsten rycker ut vid
brand och andra olyckshändelser.
Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan granskad den 21 december 2010
Kontakt
Medborgarservice
Växel: 0430-150 00
Direkt: 0430-156 00
Fax: 0430-151 71
Humlegången 6
31280 Laholm
medborgarkontoret@laholm.se

-10°