Du är här: Start / Verktyg / Lättläst / Förskola, skola och utbildning / Förskolor och familjedaghem

Förskolor och familjedaghem

Förskolor

På förskolor går barn mellan 1 och 5 år.
Tidigare kallades det dagis.
Här är barnen på dagarna,
när föräldrarna arbetar
eller studerar.

Det finns 18 kommunala förskolor i
Laholms kommun och 7 enskilda
förskolor.

Familjedaghem

Det finns också familjedaghem,
som tar emot barnen i sina egna hem.
Ett familjedaghem tar emot barn
i åldern 1 till 12 år

Föräldrarna betalar för att ha sina barn
i förskolan eller i familjedaghem.

Föräldrarna måste söka om plats
I förskolan eller i familjedaghem.

Allmän förskola

Allmän förskola är till för barn
från tre till fem år.
Den allmänna förskolan har lov
när skolan har lov.

Om ditt barn är i allmän förskola mer än
15 timmar i veckan får du betala en avgift.
Annars är det gratis.

Öppen förskola

Det finns en öppen förskola i Laholm
Till öppna förskolan kan du gå
tillsammans med ditt barn.
I öppna förskolan träffar du
andra föräldrar och deras barn.

Anmälan

Du anmäler ditt barn
till förskolan senast  fyra
månader innan du behöver platsen.

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan granskad den 21 december 2010

Kontakt

Barn- och ungdomskontoret
Växel: 0430-150 00
Humlegången 6
312 80 Laholm

Dokument