Du är här: Start / Verktyg / Lättläst / Förskola, skola och utbildning / Förskolor och familjedaghem

Förskolor och familjedaghem

Förskolor

På förskolor går barn mellan 1 och 5 år.
Tidigare kallades det dagis.
Här är barnen på dagarna,
när föräldrarna arbetar
eller studerar.

Det finns 18 kommunala förskolor i
Laholms kommun och 7 enskilda
förskolor.

Familjedaghem

Det finns också familjedaghem,
som tar emot barnen i sina egna hem.
Ett familjedaghem tar emot barn
i åldern 1 till 12 år

Föräldrarna betalar för att ha sina barn
i förskolan eller i familjedaghem.

Föräldrarna måste söka om plats
I förskolan eller i familjedaghem.

Allmän förskola

Allmän förskola är till för barn
från tre till fem år.
Den allmänna förskolan har lov
när skolan har lov.

Om ditt barn är i allmän förskola mer än
15 timmar i veckan får du betala en avgift.
Annars är det gratis.

Öppen förskola

Det finns en öppen förskola i Laholm
Till öppna förskolan kan du gå
tillsammans med ditt barn.
I öppna förskolan träffar du
andra föräldrar och deras barn.

Anmälan

Du anmäler ditt barn
till förskolan senast  fyra
månader innan du behöver platsen.

Kommentera sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig.

Kontrollord: WE1
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan granskad den 21 december 2010

Kontakt

Barn- och ungdomskontoret
Växel: 0430-150 00
Humlegången 6
312 80 Laholm

Dokument