JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Bo, miljö och trafik / Avfall och återvinning / Hushållens avfall / Avfallsabonnemang

Avfallsabonnemang

Detta ingår i abonnemanget

  • Hämtning av grovavfall sex gånger per år och hushåll, utan extra kostnad. Med grovavfall avses hushållsavfall som är skrymmande, exempelvis kasserade möbler, cyklar, barnvagn. Bygg- och rivningsavfall avses inte. För att boka hämtning av grovavfall ringer du Ohlssons via vår kundtjänst 0430-153 42.  Det går även bra att lämna grovavfall på Ahla återvinningscentral.
  • Tillgång till Ahla återvinningscentral som är öppen sex dagar i veckan. På återvinningscentralen tas allt avfall från ett hushåll emot, förutom det som du ska lägga i dina kärl. Till Ahla är du även välkommen med bygg- och rivningsavfall. Kostnader för behandling av avfallet och transporten till behandlingsanläggningarna ingår i ditt abonnemang.

Du kan delvis välja vilken service du vill betala för, beroende på vilket boende du har. Du kan även ansöka om vissa abonnemang.

Tömningsintervaller

Just nu kan du inte hitta information om tömningsschema här på hemsidan.          Vill du veta när dina kärl ska tömmas, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Det går även bra att teckna sig för SMS-avisering, ett SMS och en påminnelse dagen innan ett kärl ska tömmas. 

Permanentabonnemang (tömningar året runt):

Kärl 1 töms varannan vecka.

Kärl 2 töms var fjärde vecka.

Fritidsabonnemang (endast tömningar sommartid).

Kärl 1 töms 10 gånger under veckorna 17/18-35/36, varannan vecka.

Kärl 2 töms 6 gånger under veckorna 16/17/18/19–36/37/38/39, var fjärde vecka.

I fritidsabonnemanget ingår utöver de ordinarie tömningarna två budade tömningar för kärl 1 och en budad tömning för kärl 2. Budade tömningar innebär att du själv kontaktar kundtjänst då du vill få dina kärl tömda.

Perioden för budade tömningar sträcker sig från sista tömningen på hösten, till första tömningen på våren.

Budade tömningar som ingår i fritidsabonnemanget ringer du och beställer hos Ohlssons via vår kundtjänst 0430–153 42 eller via e-post till: laholm.renhallning@ohlssons.se 
Därefter utförs tömning i samband med den ordinarie tömningen för området.

Om fritidshuset används mycket och du önskar tömning av ditt avfall året runt så går det bra att ändra abonnemang via vår kundtjänst, 0430-153 42  eller via e-post till: avfallsservice@laholm.se

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Therese Arvidsson
Sidan granskad den 28 november 2022