Projektet "North Sea Hydrogen Valley Ports" har som syfte att skapa H2-korridorer mellan hamnar i Nordsjön. Hamnar fungerar som nav för transport och energi. Dessa hamnar kommer spela en nyckelroll för produktion, import/export och distribution av grönt väte och Power-to-X- bränslen så som metanol och ammoniak (PtX = Kraft till bränsle). Arbetsgruppen består av deltagare från Holland, Tyskland, Danmark, Sverige och Frankrike .
Vätgas anses vara en av de bästa lösningarna för att ersätta fossila bränslen.
I maj 2022 satte EU upp ett mål genom programmet "REPower EU" att producera 10 miljoner ton grön vätgas i EU till 2030, och importera ytterligare 10 miljoner ton. Detta för att minska utsläppen i industrier och transporter som är svåra att göra klimatvänliga.
Projektets syfte är att skapa förutsättningar för att implementera vätgasbaserade teknologier i Nordsjön genom att skapa vätgaskorridorer mellan områdets hamnar och innovativa samarbeten mellan hamnar, vätgasproducenter och konsumenter.
Målen är:
Hydrogen is seen as one most promising solution to replace carbon-based energies. In May 2022, the EU through its “REPower EU” program has set an ambitious target of 10 million tonnes for domestic green H2 production by 2030 with another 10 million tonnes of imported H2 to replace in hard to decarbonise industrial and transport sectors.
Under the “improving governance goal” , the project aims at creating bases for the deployment of green hydrogen-based technologies in the North Sea by
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Publicerad: | Senast uppdaterad: