Du är här: Start / Näringsliv & jobb / Näringslivsservice / Aktuellt

Aktuellt

Här kan du läsa om om vad som är på gång, så som företagsträffar, föreläsningar, utbildningar och annat som är av värde för dig som företagare i Laholms kommun.

_____________________________________________

Info och anmälan till näringslivsdagen hittar du här

________________________________________________

Öppen föreläsning - digital marknadsföring

Inom ramen för Entreprenröskolan bjuder vi här in till öppen föreläsning med Janna Ygreus, Hannells IT kring hur du som företagare skapar framgång på nätet.

När? Tisdag 7 november kl. 18-20
Var? Campus Laholm, Skottegränd 3, skylt finns i huvudentrén
Hur? Kostnadsfritt deltagande! Anmälan sker via mejlt till:
johanna@nyforetagarcentrum.se

Föreläsningen är en del av Entreprenörskolan som arrangeras av Laholms kommuns näringslivsenhet i samverkan med Coompanion Halland och NyföretagarCentrum Halland.
Just denna föreläsning är en öppen föreläsning så även du som inte deltar i årets Entreprenöskola har möjlighet att delta.

Vill du veta hur du blir en synlig vinnare pånätet? Vad innebär sökmotoroptimering? Hur kan jag arbeta effektivt med marknadsföring via sociala medier?
Janna Ygreus, Hannells IT ger er värdefulla tips om hur du som företag kan skapa framgång på nätet.

________________________________________________________

 Utveckla din affärsidé inför höstens Entreprenörskola

Inför höstens Entreprenöskola får du här chansen att ta tag i din företagardröm och se om det faktiskt är dags att ta tag i den och låta den bli verklighet!

Denna workshop riktar sig till dig som vill utforska affärspotentialen i en idé och till dig som har funderingar på att anmäla dig till entreprenörsskolan i Laholm i höst, men som vill testa och utveckla din idé lite mer innan.

När? Tisdag 26 september kl 17-18.30
Var? Campus Laholm (Skottegränd 3) skylt finns i huvudentrén
Hur? Kostnadsfritt deltagande! Anmälan sker via länken här

 

Under åren vi haft Entreprenörskolan här i Laholm har vi sett att de som kommit lite längre i sina affärsidé och är lite närmre företagsstart är dem som får ut absolut mest av Entreprenörskolan, så för att ge dig chansen att få till absolut bästa tänkbara start på ditt företag så erbjuder vi dig denna kvällsworkshop tillsammans med Coompanion som även är med och håller i Entreprenörskolan när den drar i gång den 24 oktober. 

Mer om Entreprenörskolan kommer du kunna läsa här efterhand som vi fyller på med information kring resp föreläsning.

 

__________________________________________________________

Boka torsdagen den 23 november

Då kör vi NäraNäringsliv, Laholms egen näringslivsdag. I år kommer vi bjuda på ett program som vi tror ska tilltala oss alla. Bland annat kommer vi ha en moderator som många av er känner igen för sin humor, men där få nog känner till hens stora samhällsengagemang. Hen kommer bidra till en perfekt inramning av dagen, med humor, värme och skärpa.
Med detta hoppas vi ha väkt er nyfikenhet:.)

Så torsdag 23 november från lunch och framåt är det som gäller, skriv in det i kalendern redan i dag."

Missa inte kvällen som genomförs på ett nytt sätt där syftet är att skapa nätverk och kontakter genom att vi avnjuter en god middag tillsammans (Dinner with friends) på någon av Laholms restauranger.

--------------------------------------------------------------

Näringslivsenheten håller öppet hela sommaren, Patrik Johansson, Näringslivsutvecklare finns på plats, medan Anna-Lena Karlsson och Caroline Bengtsson har semester och är tillbaka måndag v 32. 
Vi önskar er all en trevlig fortsättning på sommaren!

Patrik, Carolina och Anna-Lena

______________________________________________

Peter Larsson - Välkommen till oss!

Rekrytering av ny näringslivschef till Laholms Kommun är nu klar - Peter Larsson tillträder senast den 24 oktober. Peter har sedan 2012 arbetat som vd/näringslivschef för Tillväxt Lidköping AB, ett av näringslivet och Lidköpings kommun samägt näringslivsbolag. Den nya chefen för Laholms näringslivsenhet är en erfaren 56-åring med rötter i försvarsmakten och med ledande befattningar i såväl företag och stiftelser som skolans värld i ryggen.

- Det ska bli jättespännande att få arbeta med Laholms näringsliv och det strategiskt fantastiska läget med bra kommunikationer och kustnära boendemöjligheter, säger Peter Larsson. Och att det finns gott om förberedd mark för nyetableringar och företag att växa, gör min uppgift lite enklare.

Uppdrag

Som näringslivschef i Laholm förväntas Peter Larsson åstadkomma ett tydligt resultat i enlighet med kommunens mål och näringslivsstrategi. Han ska leda, utveckla och hålla samman kommunens näringslivsarbete både inåt och utåt och tillsammans med sitt team skapa ett gott förtroende för sig själv, sin enhet och kommunens roll och uppdrag. Kommunens goda företagsklimat är en prioriterad del av uppdraget.

- Det känns bra att alla inblandade i rekryteringen var helt överens i valet bland de fler 50 kandidaterna. Vi ser fram mot att ta del av Peters erfarenheter och hoppas på en sprakande nytändning i näringslivsarbetet, säger Erland Björkman, chef på planeringskontoret och Peters blivande chef.

________________________________________________________

På gång i april

Det händer så väldigt mycket på näringslivssidan för tillfället. För dig som företagare som börjat fundera på nästa utvecklingssteg vill vi slå ett slag för tillväxt dagen den 28 april. Då kan du som företagare i Laholms kommun boka in dig för ett exklusivt möte med Almi och/eller Connect här på Campus Laholm. Under 1 timmes tid kan du diskutera och resonera kring de olika möjligheter till utvecklingsstöd som finns hos respektive organisation och vad de skulle kunna göra för att hjälpa dig igång med ditt utvecklingsarbete. 

Mer info och anmälan hittar du här

Offensiva Laholm bjuder in till frukostmöte på Campus Laholm den 21 april kl 7.00-9.00 .

Sparbanken informerar om sitt stöd till nyetablerade företag. Ingela Månsson, utbildningschef berättar om vad som händer på Campus Laholm. Anna-Lena Karlsson på Näringslivsenheten berättar om de stöd som finns för företagare i Laholm och Joakim Rask UF-lärare på Osbecksgymnasiet berättar om hur vi som företagare i kommunen kan hjälpa nyetablerade företagare samt ger oss en uppdatering kring Ung Företagsamhet i Laholm. Anmäl dig här

Har du ett tillverkande företag med 10-250 anställda har du världens möjlighet att vässa dig på marknaden genom Marknadslyftet. Det är IUC som fått till stånd detta projekt som ger en möjligheten att ta nästa steg och möta nya marknader. Sista dag att ansöka till projektet är 21 april. 

Läs mer om projektet här

En annan möjlighet står Exportprogrammet Halland för och vänder sig till dig som vill driva framgångsrik internationalisering av ditt företag?

Då har du chansen nu, med ett gemensamt program samarbetar Västsvenska Handelskammaren, Business Sweden, Almi, Sydsvenska Handelskammaren och Region Halland.
I ett program som omfattar fem moduler får du gott om kunskap inom internationaliseringens olika nivåer. Projektet drar i gång i slutet av maj, så låter det intressant är det bara att anmäla sig, här

Fossilfritt Laholm Med vår tredje workshop i ämnet träffas vi den 27 april för att formulera hur näringsliv och kommun jobbar vidare tillsammans i två olika projekt. Ett för fler laddstolpar, elbilar och biogasbilar och ett projekt som tittar på hur ett kombinerat energinät till industri och bostäder skapas genom lågtemperatur fjärrvärmenät. Läs mer och anmäl dig här

Torsdagen den 20 april hålls en informationsträff på Laholms Stadshotell kring e-handel. My Mall bygger Sveriges största e-galleria för lokal e-handel och är det enklaste, billigaste och lönsammaste sättet för Laholms enskilda butiker att nå de lokala e-konsumenterna.
Torsdagen den 20 april kommer My Mall till Stadshotellet för en informationsträff mellan kl 8.00-9.30.

Varmt välkommen till en intressant frukost där du får veta mer om våra lokala möjligheter till e-handel.

Du anmäler dig till Caroline Bengtsson senast den 18 apirl på caroline.bengtsson@laholm.se

Slutligen vill vi slå ett slag för träffen den 9 maj, kl 15-17.30 då politiken bjuder in er företag till ett samtal kring Laholms tillväxt och utveckling. Politiken berättar om flera spännande projekt som är på gång, men vill också vet vilka förväntningar ni inom näringslivet har på kommunen för att skapa bra förutsättningar för tillväxt hos er. Läs mer och anmäl er här

________________________________________________

 

Välkommen till Osbeck och Campus Laholm torsdagen den 26 januari!

Syftet med kvällen, är att i dialog med det lokala näringslivet, få information kring kompetens- och rekryteringsbehov samt möjligheter och utmaningar i ert integrationsarbete.
Kvällen är även tänkt att inspirera och ge information om hur integration och mångfald kan ge både företag och individer förutsättningar att utvecklas och växa.

Program

• kl. 18.00 - Workshop - näringsliv och integration
• Arbetsförmedlingen informerar
• Inspiration: Goda exempel från lokala
näringslivet
• Information Mötesplats Laholm
(Thomas Aldén)
• kl. 19.30 - Kvällen avslutas

Förhoppningen är att denna workshop genererar en dialog som leder till ökad kunskap och informationsutbyte mellan deltagarna.
Er input kommer även bidra till att utforma insatser som erbjuds inom Mötesplats Laholm.
Välkommen till en inspirerande och givande kväll där ert deltagande kommer
att göra skillnad!

Datum: Torsdagen den 26 januari
Tid: 18-19.30 OBS! Drop in och fika från kl 16.30.
Plats: Osbeck, Campus Laholm, Skottegränd 3, Laholm

Sista anmälningsdag: 23 januari
Anmälan via mail till :
thomas.alden@laholm.se
Thomas Aldén, Projektledare,
Laholms Kommun
070-573 71 06
Glöm inte att ange eventuella allergier.

Välkomna hälsar 
Laholms kommun Arbetsförmedlingen och Offensiva Laholm

______________________________________________________

______________________________________________________

Laholmsföretagen bäst i Halland på tillväxt!

Den 16 nov presenterade kreditupplysningsföretaget Syna" Bästa Tillväxt 2016". En utmärkelse som utgår från boksluten hos landets samtliga aktiebolag och där Laholmsföretagen i år är framme och tar förstaplatsen i länet på tillväxt! Priset Bästa Tillväxt tilldelas den kommun i varje län där företagen har bäst tillväxt utifrån nyanställningar, ökad omsättning och vinst.

Undersökningen är ingen attitydundersökning utan bygger på siffror från företagens bokslut och granskas av Syna som mäter följande tre värden:
- Andelen företag som har en omsättningsökning > 5 % mellan de två senaste årsredovisningarna.
- Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.
- Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.
Av dessa tal skapas ett tillväxtindex som används för att jämföra kommunerna.

Laholm är vana vid att ligga bra till i olika mätningar, vad är speciellt med denna mätning?
- Vi har flera attitydmätningar med Svenskt Näringslivs ranking i spetsen, samt olika servicemätningar som mäter kommunens myndighetsutövning och som alla är bra på sitt sätt. Det som är spännande med denna mätning är att den bygger på enbart siffror från företagens bokslut och att det är samma mätbara parametrar som vi har sagt att vi vill utgå ifrån när vi sätter våra mål framöver, förklarar Peter Syrén Näringslivsutvecklare på Laholms kommun. Vi kan inte ta åt oss äran av hur det går för företagen, men om vi gör rätt saker så bidrar vi till företagens möjlighet att skapa tillväxt och det är så vi vill jobba.

Alla aktiebolag i Laholms kommun som har ökat sin omsättning, nyanställt eller gått med vinst har bidragit till placeringen. Det finns dessutom 65 företag som utmärker sig extra, då de uppfyller samtliga kriterier.
- Att vi vinner Bästa Tillväxt betyder mycket! Våra företagare har gjort ett kanonjobb! Det här blir ett avstamp för oss, nu måste vi fortsätta att utvecklas för att bli ännu bättre.

_____________________________________________

Inspirerande avslutning på Entreprenörskolan

På torsdagen hölls avslutningen för Entreprenörskolan i Laholm. Efter fem tillfällen då deltagarna fått lära sig mer om affärsplaner, sälj, marknadsföring, ekonomi och skatter fick de möjlighet att presentera sina egna affärsidéer samt lyssna på företagare som berättade om sina resor.

Daniel Sanjay inspirerade deltagarna med många kolka tips och råd.

En av dem som inspirerade var Daniel Sanjay som berättade om sin företagsresa med sitt företag Kulturvärden och om hur hans mamma alltid stöttat honom i att vara sann mot sig själv och göra det han verkligen vill samtidigt som hon peppat honom att våga göra det lilla extra. Hans råd till deltagarna var bland annat att bli medveten om sitt nätverk och vårda det.

Anna Runfors som har företaget Ronex berättade om sin företagarresa och gav rådet att läsa på och vara kunnig inom sitt område och lyssna på kundens behov, då blir man en duktig säljare och kan ge kunden den service som bygger långa och trogna kundrelationer.

Daniel Sanjay önskar Susanna Carlsson, Veronica Månsson och Malin Luckman lycka till med företagandet.

Gemensamma intressen ger nya affrärsmöjligheter

Tre av deltagarna som deltog under kvällen var Susanna Carlsson, Malin Luckman och Veronica Månsson. Susanna startade sitt företag i maj redan, men såg en möjlighet att stanna upp och ta tag i sin företagsidé igen genom att gå på Entreprenörskolan.
- Mitt företag består av tre delar där den ena delen har tagit i stort sett all min tid sedan starten. Nu vill jag fokusera på och komma igång med delarna som rör Ponnytrav och Bio Light behandling med rött och infrarött ljus, berättar Susanna.

Affärsplanen är att starta en Ponnytravshop samt att behandla framför allt hästar med sin Bio Light maskin. Susanna har barn som är engagerade i Ponnytrav och vet därför vilket jobb det kan vara att hitta rätt utrustning till sina hästar.
- Ska du köpa körutrustning kan du få handla på många olika ställen för att få ihop det du behöver. En sak finns i Halmstad, nästa i Kalmar och en tredje i Östersund, jag vill kunna samla allt på samma ställe, förklara Susanna vidare.

Vid sin sida har hon Malin och Veronica som flyttade till sin gård utanför Veinge för inte så länge sedan och som även de driver en verksamhet i dag. I sitt företag Mormors stuteri föder de upp Gotlandsruss och Shetlandsponnyer. Anledningen att de kom till Entreprenörskolan var att Veronica ville få mer koll på de olika delarna i att driva företag och Malin kände att det var ett bra sätt att damma av sina kunskaper samt att sätta ner foten och gå vidare i sina planer på att utveckla verksamheten med rid- och körskoleverksamhet som de vill utveckla och få fart på.
- Vi vill utveckla delen som handlar om inkörning där vi har många tankar om allt från att utbilda enbart hästarna hos oss till att åka hem till kunden och utbilda häst och förare tillsammans hemma hos dem, berättar Malin.

Tillsammans med Susanna ser de nu många möjligheter att samarbeta genom att kunna erbjuda sina kunder den andres tjänster också, det kan till och med bli så att Susanna startar sin Ponnytravshop hemma hos Veronica och Malin för att kunna erbjuda deras kunder allra bästa närhet och service när det gäller att få tag på utrustning till sig själva, deras hästar och vagnar.

Tjänsteföretag i majoritet

Övriga affärsplaner som presenterades under kvällen handlade om allt från konsulter inom bygg och fastighetsbranschen, hundrastning, tilläggstjänster vid begravningar och exklusiva presenter i form av specialskrivna musikstycken och sånger levererade i vackra presentförpackningar.

Nu gör Entreprenörskolan uppehåll och återkommer med största sannolikhet till nästa höst då nya spännande företagsidéer kan utvecklas och ta fart.

________________________________________________

 

 Nu startar höstens Entreprenörskola

Torsdagen den 22 september är det dags för första träffen för årets Entreprenörskola i Laholm. Första träffen handlar om Affärsidé och Affärsstrategi.

Inspiration om att ha modet att starta! Tips om hur du utvecklar en riktigt bra affärsidé. Allt du behöver veta för att starta företag och hur en affärsplan kan hjälpa dig på vägen.
Föreläsare: Johanna Sundberg, Nyföretagarcentrum Halland, Kajsa Vik, Coompanion Halland samt en hemlig inspiratör.

Anmäler dig gör du här

___________________________________________________

 

NäraNäringsliv 2016

Dags att skriva in i kalendern.

________________________________________________________

Kickout för årets Sommarlovsentreprenörer

Regn, inbrott, insikten att man tänker och vill jobba olika, var bara några av de utmaningar som årets Sommarlovsentreprenörer har fått erfara under sin sommar som egenföretagare.

Carl Kronqvist och Karl-Oscar Giertz berättar om sina erfarenheter från sommarens glassförsäljning på stranden.

Det var en ovanligt hög grad av hinder som årets sommarlovsentreprenörer har tagit sig igenom när de på tisdagskvällen träffades för årets "kickout" på Vandrarhemmet i Laholm. Men trots svårigheter så fanns det även mycket positivt som kom fram när företagen fick presentera sin verksamhet, erfarenheter och resultat för representanter för Offensivas Entreprenöskapsråd, föräldrar och Kultur- och utvecklingsverksamhetens ordförande Margareta Bengtsson.

Att vara sommarlovsentreprenör är en utmaning som ger många erfarenheter och som Mats Franzén, ansvarig för konceptet i Laholm uttryckte det när det var dags för diplomutdelningen, - det här diplomet är en viktig del i ert CV, det visar att ni har tagit stort ansvar, trott på en idé, genomfört den och oavsett om det gett vinst eller inte så har den gett er kunskap och erfarenhet som är attraktiv på arbetsmarknaden.

Nu står det ungdomarna fritt att avsluta sitt sommarlovsföretag eller fortsätta driva det under hösten. Systrarna Ronja och Wilma Persson kommer definitivt fortsätta med sin musikunderhållning då de fått bokningar så långt fram som i mellandagarna. Som avslutning lämnar ungdomarna in sitt bokslut då även ett avslutningsstipendie på 1000 kronor delas ut.

Sammanfattningen av årets upplaga av Sommarlovsentreprenörerna blev att sälja glass på stranden är en hit, om solen skiner. Att sälja våfflor i Stadsparken är gynnsamt även när vädret är lite sämre. Att öva in en hel repertoar med visor tar tid, men när man väl är där så finns en marknad. Även om man inte fick några betalande kunder kan man få jobb erbjudanden och sponsorerbjudanden.

Mer om Sommarlovsentreprenörerna hittar du här

_______________________________________________

Onlinerådgivning från Bolagsbolaget - Nyhet!

Fram till årsskiftet testar vi en onlinerådgivning i chatt/mailform för att kunna ge bättre service. Här kan du få svar på de vanligaste frågorna kring företagandet.

Testet är ett samarbete mellan kommunerna Varberg, Falkenberg, Halmstad, Hylte och oss i Laholm. 

Syftet med testet är att i större utsträcknng vara där våra målgrupper är - i det digitala rummet.
Rådgivning till blivande och etablerade företagare finns redan via möten, telefon och e-post. Information finns även via webb och sociala medier. Men vi på näringslivsbolagen/kontoren se om vi kan snäppa upp servicen ytterligare och skapa mer tillgänglighet. Och det sker i det digitala rummet.

Börjar lite enklare

Den här enklare formen av onlinerådgivningen blir alltså ett komplement och ytterligare en service- och kommunikationskanal utöver det vi erbjuder idag. Fördelen är att tjänsten varken är plats- eller tidstyrd. Du kan ställa dina företagarfrågor oavsett var du befinner dig eller hur kvälls- eller morgonpigg du är.

Snabba svar

När inte chatten är igång träder en e-postfunktion in som ger svar inom 24 timmar. Enkla frågor ska kunna få snabba svar. En viktig sak är också att tjänsten är till för alla, du behöver alltså inte ha startat något företag utan kanske bara funderar i de banorna.

 Löpande utvärderingar

Under testperioden kommer kommer löpande utvärderingar och uppföljningar att ske. Men vi hoppas också på återkopplingar från dig som provar tjänsten.

Få rådgivning från Bolagsbolaget här

_______________________________________________________

Laholms företag vågar klaga på kommunen

Svenskt Näringslivs enkätundersökning om företagsklimatet i Sveriges kommuner innehåller varje år ett par extrafrågor. I år har 31 000 företag svarat på den nya frågan "Har du någon gång känt tvekan att lämna klagomål till kommunen med risken att detta kommer påverka ditt företag negativt?"

Resultatet totalt visar att var tredje företagare tvekar att framföra kritik mot hemkommunen eftersom de befarar att det leder till negativa konsekvenser. Glädjande för oss i Laholm, visar svaren att i den mån som företagare har haft behov av att lämna klagomål på kommun, så har man i väldigt liten utsträckning känt tvekan. 

På Svenskt Näringsliv kan ni läsa mer.

_____________________________________________

"Konsten att kommunicera - en form av konst eller bara konstigt?"

Torsdagen den 19 majbjöd Offensiva Laholm in till lunch på Kungsbyggets Äventyrspark och iNEZ på Åsen.

Ylva Kjällman, Kommunimera beskriver hur en relationsinriktad persons kommunikation tar sig ut.

I strålande sol och fantastisk försommargrönska möttes ett gäng entusiastiska företagare på Kungsbyggets Äventyrspark och iNEZ på Åsen för Offensiva Laholms Näringsrika lunch. Dagens föreläsare var Ylva Källman från KommuniMera som med stor träffsäkerhet och igenkänning berättade om olika kommunikationstyper och vad som kännetecknar dessa. Vi fick stifta bekantskap med Hemulen, Filifjonkan och Lilla My samt skratta gott åt hur det kan bli när den faktainriktade personen träffar den relationsinriktade och de ska försöka mötas i ett samtal.
För den som vågade och ville fanns möjlighet att provåka den nya Zip-linen vilket gav många högtflygande företagare dagen till ära.

Många tog chansen att sväva fritt i i 740 meter och 70 meters fallhöjd med en fart på mellan 50-80 km/h.

______________________________________________________

Avslutningsworkshop för Youngcubator

Motivation, coachning och tillgänglighet är framgångs-faktorerna som får unga att starta och driva företag. Det är slutsatsen som drogs vid det välbesökta slutseminariet för Youngcubator som hölls på Strandhotellet i Mellbystrand.

Under ett år har projektet Youngcubator drivits som ett samarbetsprojket mellan Halmstad Näringsliv och Näringslivsenheten på Laholms kommun. Projektet har finansierats av båda parter tillsammans med Region Halland och projektledare har varit Alban Qitaku. Syftet med projektet Youngcubator har varit att hitta modeller och metoder för att skapa fler unga entreprenörer som bidrar till fler jobb och ett starkare näringslivsklimat.

Alban Qitaku, projektledare för Youngcubator berättar om projektet.

Det finns redan i dag ett antal väletablerade aktörer som jobbar med rådgivning och hjälp för den som vill starta företag, med Yongcubatorprojektet ville man se om det finns andra metoder för att nå unga människor som vill starta företag. Målgruppen för projektet har därför varit ungdomar 16-30 år som man rekryterat genom uppsökande verksamhet på skolor, kommunala verksamheter, nätverksträffar, ung drive och sociala medier.

Under seminariet berättade fem företag som startat och börjat driva sina verksamheter med hjälp av stöttning och hjälp av Youngcubator om sina företag, hur resan till företagare gått till och vad de känner är viktigt att få i from av hjälp under uppstartsfasen.

Totalt har 37 affärsidéer fördelade på 52 personer genomgått projektet, av dessa var 12 kvinnor och 40 st män med en medelålder på drygt 23 år.

Nu när projektet är avslutat kommer kommunerna och Region Halland se hur man nu går vidare.

____________________________________________

Inbjudan

Dags att deklarera

Nu är det snart dags att deklarera igen. Har du enskild firma och känner dig lite ringrostig, eller är du rent av ny företagare och ska deklarera första gången. Då kan denna träff vara en bra uppfräschning eller nystart för att komma igång inför deklarationen.

Informationsträff med Skatteverket onsdagen den 6 april kl 18-20 på Gröna Hästen i Laholm. Träffen riktar sig till dig som ska deklarera enskild firma. Genomgång av de skatteregler som gäller för enskild näringsverksamhet och förenklat årsbokslut.

Informationen kommer att hållas på en grundläggande nivå som passar även nya företagare.

Vi bjuder på kaffe och macka, Välkommen!

Anmäl dig senast den 4 april till Medborgarservice
mejl; medborgarservice@laholm.se
eller tfn 0430-150 00.
Glöm inte att ange eventuella allergier.

Välkommen!

_________________________________________________________

Nya siffror för kommunens näringsliv pekar uppåt

Under 2015 växte antalet registrerade företag i Laholms kommun från 3128 st till sammanlagt 3208 st. Dessa är aktiva företag registrerade för F-skatt, moms och/eller arbetsgivaravgifter, har antingen sitt huvudsäte eller är filial i kommunen och är antingen aktiebolag, enskilda firma, handels- eller kommanditbolag, ekonomisk förening, bank eller försäkringsbolag.

Läs mer om Näringslivsfaktan för Laholm här

_______________________________________________________

Carl Teilman fick bland annat följa Trafikplanerare Annika Pålsson på sin APL.

Naturvetenskaprogrammets elever har varit på APL

På fredagen gjorde eleverna i åk två på Naturvetenskapliga programmet sin sista dag på deras Arbetsplatsförlagda lärande (APL). Naturvetarna är näst sista programmet på Osbecksgymnasiet att få komma ut och göra APL, vilket ingår i det systematiska arbetet som skolan och näringslivsenheten jobbar med för att göra eleverna på gymnasiet i Laholm mer anställningsbara. 

Här kan ni läsa lite mer

 Peter Syrén, ny näringslivsutvecklare i Laholm pratade om vad som behövs för att få nya etableringar till Laholm.

Årets första frukostmöte med Offensiva Laholm

Årets första frukostmöte var välbesökt med drygt 70 morgonpigga företagare som kommit för att lyssna på hur jämställt Laholm är och hur vi ska få fler företag att etablera sig här.

Läs mer om träffen här

_______________________________________________________

 

Här drar 2016-års aktiviteter i full gång

Den Näringsrika lunchen var bara en av aktiviteterna under torsdagen

Under torsdagen drog 2016- års aktiviteter i full gång, från morgon till seneftermiddag kunde laholmsföretagen inspirera och inspireras genom Entreprenörsloppet på Osbecksgymnasiet, Näringsrik lunch och Kompetens- och affärsutvecklingsföreläsning i digitalt värdskap. 

Här kan du få en liten glimt av vad som hände

_______________________________________________________

Timbanken - så har det gått och tips för 2016

Under 2015 har 52 företag i Laholm använt totalt 188 timbanken timmar till ett värde av 94 000 kronor. Dessa är fördelade på 17 AB, 28 Enskilda firmor och 7 övriga företagsformer. Av dessa har 6 st varit på väg att starta, 12 st är under 1 år, 12 st ligger i spannet 1-3 år, 13 st finns inom spannet 4-10 år och 9 företag som är över 10 år har deltagit.

Timbanken lanserades förra året och totalt under dessa två år så har 134 företag i Laholms kommun deltagit. Av dessa företagare är 70% kvinnor och 30% män. 50% av företagen har en omsättning under 500 000 kronor vilket kan påverkas av att så stor andel av företagen är nya eller upp till 1 år gamla.

Avrundning Timbanken 2015

Den 15 december var sista dagen att boka timmar för 2015 efter det har konsulterna och fokus på att göra klart sina uppdrag med befintliga timbankskunder. Viktigt att tänka på för dig som är timbanks kund är att du måste svara på slutenkäten före den 31 dec i år om du vill kunna nyttja nya timmar nästa år.

Ulrika Rylin delar med sig av sina bästa tips inför ditt Timbanksarbete.

Timbanken 2016

6 januari är det åter möjligt att boka in dina timmar för 2016, då det är fritt fram för alla att söka nya timmar igen, oavsett om du nyttjat timmar under 2015 eller ej.
Hos oss är det Ulrika Rylin och Fredrik Swärdh som tar emot era anmälningar och kontaktar er för ett första samtal.

Vi passade på att fråga Ulrika om det är något råd hon vill skicka med till dig som funderar på att anmäla dig till Timbanken 2016
• Ju tydligare beställning du kan ge, desto mer får du ut av dina timmar
• Kontakta flera konsulter inom det område du är intresserad av
• Känn konsulterna på pulsen, klickar det så kör
• Använd konsulttimmar till planering och strategi, med en bra genomtänkt plan blir allt så mycket lättare, och som ensamföretagare är den en fantastisk chans att ha någon att bolla sina idéer med.

Så ta ledigheten till hjälp och lägg upp din plan för vad du skulle vilja utveckla under 2016 och titta in på timbanken.se för att se vilka konsulter som är tillgängliga inom just det området, så är du redo att anmäla dig till Timbanken du med när den öppnar igen 6 januari.

___________________________________________________________

Årets sista frukostmöte 11 december

Lundströms bodars krögare Erik Seth fick chansen att presentera sig och Lundströmsbodar.

 Det var ett välbesökt frukostmöte som avslutade årets sammankomster. Dagens tema som presenterades av Offensivas Entreprenörskapsråd engagerar. Många tog dessutom tillfället i akt att upptäcka Lundströms bodar som var platsen för morgonens möte.

Läs mer om frukosten här

______________________________________________________

NäraNäringsliv 2015

Temat för dagen var  "Se the invissible. Do the impossible" och nog såg dagens föreläsare till att visa de drygt 175 personerna som kommit till Laholms Näringslivsdag på många "omöjliga" uppdrag de visat vara full möjliga. 

Michel Issa, Ylva Binder och Patrik Andersson höll föredrag om att göra det omöjliga.

Med lite olika inriktning levererade Michel Issa, Ylva Binder och Patrik Andersson sina berättelser om hur de gjort och fortfarande gör när de utmanar sig själva och systemet på sin väg genom företagandet och livet.

Här kan du se NäraNäringsliv 2015 i bilder

________________________________________________________

Starta Eget Kväll för arabisktalande

Den 18 november hade Laholms kommuns näringslivsenhet, Almi, Nyföretagarcentrum, Laholm utan gränser och AlphaCE en lyckad informationskväll om att starta eget företag. På plats fanns en arabisk tolk och träffen var inriktad mot människor som nyligen kommit till Laholm/Sverige, pratade det arabiska språket och har en ambition att starta ett företag. Även Skatteverket var på plats och informerade om lagar och skatter i Sverige. Almi och Nyföretagarcentrum berättade om hur de kunde hjälpa människor bl.a. med att utveckla affärsidéer. Kommunens Näringlivsenhet presenterade företagskommunen Laholm och vilka föruttsättningar som finns här. Kvällen var lyckad och 25 personer kom för att lyssna.

Se filmen här

 

Personen i videon heter Horo Efrin och han säger:

"Stort tack till alla arrangörer och Skatteverket för att ni bjuder oss ikväll. Tack också för all viktig information vi fick om att öppna en butik eller att starta ett företag i Sverige. Tack till Svenska staten"

______________________________________________________

Företagen nöjda med vår service

"Insikt" 2015 är en servicemätning av den kommunala myndighetsutövningen gentemot företag som SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) presenterade i dag. Mätningen har gjorts enbart med företag som varit i kontakt med kommunen under 2014 och där företagen säger att vår service ligger högt på en fem gradig skala från underkänt till mycket högt, vilket ger oss högst poäng i Halland.

Sex områden

Myndighetsutövningen gäller områdena brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och serveringstillstånd och har berört (serviceområdena information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Undersökningen syftar till att ge bra underlag för förbättringsarbete kring företagskontakterna på myndighetsområdet.

Från godkänt till högt

För Laholms kommun är det tredje gången som man deltar i INSIKTs undersökningen (tidigare var 2011 och 2013) och kommunens Nöjd-Kund-Index (NKI) är 72, vilket motsvarar betyget "högt". Jämfört med 2013 har Laholms kommun ökat sitt NKI-värde från 68 till 72, dvs. med fyra enheter
Av de 241 ärendena som ingick i urvalet, svarade 163 st vilket gav en hög svarsfrekvens jämfört med många andra kommuner.

Bemötande och kompetens i topp

De serviceområden som företagarna är mest nöjda med är bemötande och kompetens. Minst nöjda är de med information. Då resultaten för serviceområdena jämförs med tidigare års resultat framkommer positiva trender för samtliga områden. Den största ökningen jämfört med 2013 års mätning gäller rättssäkerheten och är på fem enheter. Företagarna i Laholms kommun ger överlag höga betyg till de fem myndighetsområdena. Högst NKI får Markupplåtelse med 78 och lägst NKI tilldelas Bygglov med 66.
Jämfört med 2013 har NKI-värdena ökat för tre av fem myndighetsområden.

Jämfört med riksgenomsnitten är företagarna i Laholms kommun nöjdare med fyra av fem myndighetsområden. Förutom Markupplåtelse, där resultaten endast baseras på sju svar, visas den största positiva skillnaden för Miljö- och hälsoskydd och uppgår till fem enheter. Den enda negativa skillnaden står Brandtillsyn för med sex enheter.

Ger svar på vad företagen tycker är viktigt

Denna undersökning ger inte bara svar på vad företagarna är nöjda respektive mindre nöjda med. Den ger också svar på vilka serviceområden som är viktigast för helhetsbedömningen (det totala NKI-värdet i kommunen) och vilka områden som bör vara prioriterade vid ett förbättringsarbete. I Laholms kommun anser företagarna att rättssäkerhet, kompetens och effektivitet är viktigast. Dessa tre bör därmed finnas med i ett eventuellt förbättringsarbete.

Bäst i Halland

Med NKI-värdet 72 placerar Laholm sig som nr 37 av de deltagande kommunerna (övriga Hallands kommuner placerar sig som; Halmstad, nr 92, Hylte, nr 113, Falkenberg, nr 123, Kungsbacka, nr 164 och Varberg, nr 173).

Hela jämförelsen hittar du här

__________________________________________________

 Vill du läsa om tidigare nyheter, då hittar du dem här

 

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Anna-Lena Karlsson
Sidan uppdaterad den 6 juli 2017