JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Näringsliv och jobb / Näringslivsservice / Aktuellt / Trender inom besöksnäringen

Laholms kommuns arbete med covid-19

Klicka här för att ta del av uppdaterad information

Trender inom besöksnäringen

Naturupplevelser, resa med egen bil, boende i stuga är några av trenderna som är här för att stanna även under 2021

Trenderna för 2021

Här är några trender som Region Halland genom Kairos Future delar med sig av och som vi tror kommer påverka oss.

Det här vet vi:

  •  Att bilen har ökat som transportmedel
  • Att mysighet fortfarande har hög status och att vi bor i egen, lånad eller hyrd stuga mycket mer (fler har köpt sommarstuga)
  • Att vi tältar och bor i husbil mer än tidigare
  • Aktiviteter som vandring, cykling och naturupplevelser har ökat (fler har köpt utrustning).
  • Tekniken får allt större betydelse för ”flow management”, upplevelseplattform och smittskydd
  • Hållbarheten börjar återta sin position på agendan; både teknikdriven utveckling och återhållsam konsumtion

 

Trender att investera i

  • Rymd, yta 
  • Hållbarhet
  • Privatresande
  • Upplevelser – wow faktorer
  • Stugboende
  • Korta resor/weekend
  • Hälsa och natur
  • Närmarknader

 

Affärs- och konferens resande – en förändring här för att stanna

2020 har vi upptäckt det digitala mötet och dess fördelar samt var de eventuella nackdelarna finns och många fysiska mötestillfällen är för alltid utbytta mot digitala.

Karios Future har definierat sju mötesdimensioner vars olika syften är mer eller mindre framgångsrika digitalt eller med en fysisk mötesplats. Dimensionerna är:

  • Dela information – funkar utmärkt digitalt
  • Fatta beslut – funkar utmärkt digitalt
  • Hitta lösningar – funkar utmärkt digitalt
  • Bygga relationer – är bäst om vi möts fysiskt
  • Uppleva – är bäst när vi möts fysiskt
  • Utbilda – funkar utmärkt digitalt
  • Distansera- bäst digitalt

För dig som jobbar med konferens- och affärsresenärer ser man tre strategier

  1. Ta så stor del av den återstående konferenskakan som möjligt. Vara bäst på den typ av möten som fortfarande genomförs.
  2. Komplettera med leisure
  3. Komplettera/konvertera till att göra något helt annat med ytan

Genom Regionens affärsutvecklingsinsats ”Kurbits – omställning” får du en riktigt bra möjlighet att titta på din omställning. Första tillfället är fullbokat, men regionen lovar att så länge intresse och behov finns så kommer man köra nya utbildningstillfällen. Så in och anmäl intresse redan i dag!

Här når du Region Hallands kursutbud foretag.visithalland.com

 

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Anna-Lena Karlsson
Sidan uppdaterad den 27 januari 2021