JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Nyheter / Bli inte lurad av telefonbedragare!

Bli inte lurad av telefonbedragare!

Publicerad 25 juli 2022

Använd aldrig bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.

Antalet bedrägerier via telefon, så kallad ”vishing”, ökar och det är ofta människor över 70 år som är utsatta. Det kan vara bedragare som utger sig vara från personens bank, ett företag eller exempelvis en myndighet som Konsumentverket. De kan skrämma genom att säga att du blivit id-kapad eller säga att ditt bankkonto har blivit utsatt för bedrägeri och att de ska hjälpa dig. För att få hjälp uppmanas du att legitimera dig med bank-id eller bankdosa.

– Bedragarna använder din banks eller Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-id, säger Henric Jonsson, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, i ett pressmeddelande.

Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-id oavsett vad de säger, fortsätter han.

Bedragarna riktar ofta in sig på olika grupper för olika typer av bedrägerier. Vid telefonbedrägerier fokuserar bedragarna främst på personer som är 70 år och äldre för att försöka komma åt deras konton och tillgångar. Yngre personer utsätts oftare för kortbedrägerier, annonsbedrägerier och identitetsbedrägerier.

”Tänk på att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen. Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger”, skriver myndigheten i pressmeddelandet.

– Det är en mycket allvarlig utveckling att antalet vishing-ärenden fortsätter öka. Bedragarna hittar ständigt nya sätt att lura av personer sina tillgångar och i de här bedrägerierna utnyttjar bedragarna luckor i de tekniska systemen och allmänhetens bristande kunskap om hur systemen fungerar, säger Lotta Mauritzson på nationellt bedrägericenter.

– En bekant blev till och med uppringd av samma bedragare ett par dagar efter att hen blivit lurad på 50 000 kronor. Då utgav sig personen ringa från Konsumentverket och skulle hjälpa till att stärka den bedrägeriutsattes bankskydd. Bedragarnas påhittighet och fräckhet är gränslös, uppger Bo Bjelvenstedt, kommunikatör, Laholms kommun.

Vishing innebär att det är ett bedrägeri per telefon. I de flesta fall handlar det om en bedragare som utger sig för att ringa från banken, ett företag eller en myndighet och genom manipulation förmår sitt brottsoffer att logga in via mobilt bank-id eller identifiera sig via bankdosa. Genom den handlingen har brottsoffret gett bedragaren tillträde till internetbanken.

Fakta – Så skyddar du dig

  • Använd aldrig bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
  • Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om du blir osäker när någon okänd ringer, lägg på luren, oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller ringa från en bank, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.
Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Annika Lindblad
Sidan uppdaterad den 25 juli 2022