E-tjänst för återansökan om ekonomiskt bistånd
Publicerad 08 maj 2020
Under mars införde socialtjänsten i Laholms kommun e-tjänst för återansökan av ekonomiskt bistånd.
- Satsningen ligger helt rätt i tiden, och vi hoppas att den ska förenkla för såväl medborgare som verksamheten, säger Noor Awad, kvalitetsutvecklare inom socialtjänsten.
E-tjänsten är en service till medborgarna och förenklar ansökningsförfarandet för dem som redan har ett pågående ärende inom ekonomiskt bistånd. E-tjänsten nås via länk på denna sida. På sidan för e-tjänsten finns en instruktionsfilm som visar hur man går tillväga för digital ansökan.
För att använda e-tjänsten måste man ha ett pågående ärende på ekonomiskt bistånd, ha ett BankID samt vara folkbokförd i kommunen.
Inom kort utökas e-tjänsten med Mina ärenden, där medborgaren kan följa sitt ärende från ansökan till beslut och utbetalning.
Satsning på digitalisering
Satsningen är ett steg i socialtjänstens digitaliseringsutveckling. Allt fler kommuninvånare förväntar sig idag att kunna nå kommunens tjänster hemifrån på olika tider av dygnet samt själv kunna följa sitt ärende.
- Vi har redan sett ett intresse från medborgarna att ansöka digitalt under mars och april, och hoppas naturligtvis att fler ska haka på efterhand, säger Inger Jönsson, enhetschef på socialtjänsten.
Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 8 maj 2020