Du är här: Start / Nyheter / Digital ansökan om ekonomiskt bistånd

Information med anledning av coronavirus och covid-19

 

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

E-tjänst för återansökan om ekonomiskt bistånd

Publicerad 08 maj 2020

Under mars införde socialtjänsten i Laholms kommun e-tjänst för återansökan av ekonomiskt bistånd.
- Satsningen ligger helt rätt i tiden, och vi hoppas att den ska förenkla för såväl medborgare som verksamheten, säger Noor Awad, kvalitetsutvecklare inom socialtjänsten.

E-tjänsten är en service till medborgarna och förenklar ansökningsförfarandet för dem som redan har ett pågående ärende inom ekonomiskt bistånd. E-tjänsten nås via länk på denna sida. På sidan för e-tjänsten finns en instruktionsfilm som visar hur man går tillväga för digital ansökan.

För att använda e-tjänsten måste man ha ett pågående ärende på ekonomiskt bistånd, ha ett BankID samt vara folkbokförd i kommunen.

Inom kort utökas e-tjänsten med Mina ärenden, där medborgaren kan följa sitt ärende från ansökan till beslut och utbetalning.

Satsning på digitalisering

Satsningen är ett steg i socialtjänstens digitaliseringsutveckling. Allt fler kommuninvånare förväntar sig idag att kunna nå kommunens tjänster hemifrån på olika tider av dygnet samt själv kunna följa sitt ärende.

- Vi har redan sett ett intresse från medborgarna att ansöka digitalt under mars och april, och hoppas naturligtvis att fler ska haka på efterhand, säger Inger Jönsson, enhetschef på socialtjänsten.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 8 maj 2020