JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Nyheter / Fler handläggare anställs efter krafig ökning av bygglovsansökningar

Laholms kommuns arbete med covid-19

Klicka här för att ta del av uppdaterad information

Fler handläggare anställs efter kraftig ökning av bygglovsansökningar

Publicerad 30 augusti 2021

Antalet bygglovsansökningar i Laholms kommun ökar kraftigt. Fler handläggare och en digital ansökningsprocess är åtgärder som ska hjälpa till att få ner de alltför långa handläggningstiderna.

Under 2021 har antalet bygglovsansökningar ökat mer än väntat. Redan nu har kommunen fått in nästan lika många ansökningar som under hela 2020.

Följden har blivit långa handläggningstider, där den som sökt bygglov inte har kunnat få besked inom de tio veckor som lagen anger.

Det ökade antalet bygglovsansökningar är en följd av pandemin som satt fart på hemmabyggandet, men beror också på att det överhuvudtaget byggs mycket längs kusten och i andra delar av kommunen.

- Vi ser förstås positiv på att Laholms kommun växer och gör allt för att komma ikapp. Det här är en prioriterad fråga och nu har vi anställt fler bygglovshandläggare, säger Bo Lennartsson, tf byggnadsenhetschef i Laholms kommun.

Digitala ansökningar ökar

1 maj införde Laholms kommun möjligheten att lämna in digitala bygglovsansökningar, vilket har tagits emot positivt av många. Nu är fler än hälften av alla ansökningar digitala, och byggnadsenheten vill att fler använder den digitala bygglovstjänsten. Det kommer i förlängningen att ge resultat så att handläggningen går snabbare.

Men det räcker inte. Därför har nu ytterligare två bygglovshandläggare anställts och målet är att bli sju under hösten, istället för fem som i början på det här året.

- Vi räknar med att dessa åtgärder ska märkas på handläggningstiderna inom två-tre månader, säger Bo Lennartsson.

 

Det här kan du göra för att hjälpa till att snabba på handläggningstiden:

- Använd den digitala bygglovstjänsten Minutbygg.

- Ta gärna hjälp av konsult/fackman till exempel arkitekt, ingenjör eller liknande för att säkerställa att din ansökan är tydlig och fackmässigt utförd. Det underlättar hanteringen av ditt ärende.

- Säkerställ att det du vill göra uppfyller de bestämmelser och krav som framgår av eventuell detaljplan, plan- och bygglagen, plan- och byggförordningen och Boverkets byggregler. På Boverkets webbplats finns mycket nyttig information att läsa.

 

 

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Annika Lindblad
Sidan uppdaterad den 30 augusti 2021