Du är här: Start / Nyheter / Förbättra företagsklimatet

Förbättra företagsklimatet

Publicerad 01 oktober 2018

Miljöchef Patrik Eriksson, näringslivschef Peter Severin Larsson och samhällsbyggnadskontorets chef Charlotta Hansson är några av nyckelpersonerna i kommunens projekt för att förbättra företagsklimatet

Näringslivsenheten har startat ett treårigt projekt för att förbättra företagsklimatet. Genom att öka förståelsen och förbättra förtroendet mellan kommunens politiker, tjänstemän och näringslivet, ska kommunen vända trenden uppåt.

Laholms kommun är mån om att företagarna trivs och vill utvecklas i kommunen. Laholms kommun var under flera år topprankad bland landets kommuner för sitt goda näringslivsklimat enligt Svenskt Näringslivs stora årliga undersökning. Men de sista åren har man dock fallit tillbaka i rankingen. Men ambitionen är tydlig, Laholms kommun ska tillbaka till toppen.

- Vi fick indikationer i mars på att vi kommer falla på Svenskt Näringslivs ranking över kommunernas näringslivsklimat. Därför har det sedan dess filats på en kraftsamlad arbetsinsats. Politikerna fick förslaget på sitt bord och den 11 september togs beslut om att godkänna projektet, säger näringslivschef Peter Severin Larsson.

I projektet kommer alla verksamheter som är i kontakt med företag avseende tillstånd eller tillsyn att delta. Från näringslivet ska en referensgrupp av företagare också vara med.

Projektets insatsområden

Nu har projektets handlingsplan tagit form och de viktigaste insatserna är:

  • Kartläggning av ärendens gång, exempelvis komplexitet, tid, beslut och avvikelser
  • Kommunikation före, under och efter ärenden
  • Kompetensutveckling – föreläsningar, workshops, studiebesök och utbyten
  • Nätverka och studera goda exempel
  • Information, kommunikation och uppföljning kring upphandling

Peter understryker att projektets insatser främst ska handla om vad kommunens organisation själva kan vara med och påverka, exempelvis handläggningsprocesser och den interna inställningen. Det mesta av arbetet kommer ske inom ramen för de inblandade verksamheternas normala åtagande, men det finns i tillägg en godkänd projektbudget på 650 000 kronor till utbildning, studiebesök, dialogträffar, konsulter och marknadsföring.

Bild och text: Reino Jacobsson

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 1 oktober 2018