JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Nyheter / Kommunen utökar sina insatser- Transporttjänst och stödsamtal

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Kommunen utökar sina insatser- Transporttjänst och stödsamtal

Publicerad 27 mars 2020

Andreas Meimermondt, Christel Sundberg och Peter Severin Larsson presenterade på fredagen nya kommunala insatser för att mildra effekterna av coronaviruset i Laholms kommun.

Leverans av beställda varor till dörren, möjlighet till stödsamtal för ungdomar, vuxna och familjer.  Under rådande omständigheter, där coronaviruset på ett eller annat sätt påverkar oss alla, är Laholms kommun angelägen om att fånga upp behov av stöd och erbjuda serviceinsatser till dem som exempelvis behöver hemkörning av livsmedel eller andra varor. Insatser som också kan hjälpa till att hålla det lokala näringslivet under armarna.

Flera verksamheter inom Laholms kommun har under de senaste dagarna arbetat febrilt med att se över hur den allmänna servicen till kommuninvånarna kan utökas för att mildra effekterna av rådande situation i samhället. Men också hur det lokala näringslivet kan stöttas.

Med början på måndag, den 30 mars, erbjuder kommunen transport av varor till beställarens bostadsadress. Inledningsvis har ett fordon avsatts för ändamålet. Ytterligare tre kan sättas in om efterfrågan på tjänsten sticker iväg. Därtill är ett lokalt bilföretag villigt att ställa upp med fordon.

Ökat tryck

- Under den senaste tiden har vi från socialtjänsten mött ett ökat tryck om hjälp till inköp av varor. Eftersom coronaviruset i sig inte utgör något skäl för utökade biståndsinsatser, löser vi istället behovet för vår målgrupp på detta sätt, säger Christel Sundberg, socialchef i Laholms kommun.

Kommunens utökade insatser presenterades på en presskonferens på fredagen, där även näringslivschef Peter Severin Larsson och verksamhetschef Andreas Meimermondt medverkade.

- Elva livsmedelsbutiker i kommunen kan i dagsläget plocka ihop varukassar till kunder, men möjligheten att leverera varorna till kunden är ytterst begränsad. Där kan vi hjälpa till, säger Peter Severin Larsson.

Bidrag till handeln

Tjänsten omfattar även andra inköp, som exempelvis kläder, böcker, skor och andra så kallade sällanköpsvaror. En insats som näringslivschefen hoppas kan bidraga till att hålla den lokala handelns ekonomiska hjul igång.

Transportfordonen bemannas av personal från kultur- och utvecklingsverksamheten. Andreas Meimermondt understryker att personalen bär gängse identitetshandlingar för kommunalt anställda och kläder med kommunens logotyp.

Äldrelots - spindel i nätet

Äldrelotsen är satt som spindel i nätet för transporttjänsten. Lotsen nås via numret
 0430-266 80 eller e-post aldrelots@laholm.se och är öppen varje vardag mellan klockan nio och tre på eftermiddagen.

Inledningsvis kan funktionen exempelvis hjälpa till med:

  • Att förmedla kontakt till livsmedelsaffärer som tar emot beställningar, packar varor och i vissa fall även tillhandahåller hemkörning
  • Att vid behov hjälpa till med beställningar av livsmedel
  • Att hjälpa till med transporttjänst för alla butiker men med kraftsamling till livsmedelsvaror vid något tillfälle per vecka
  • Att få hemtransport av varor beställda från restaurang eller café 

- Eftersom tjänsten är helt ny vet vi inte riktigt hur behoven kommer att se ut, så därför kan tjänsten komma att utvecklas allt eftersom, säger Christel Sundberg.

Länk till samtal

Hon lyfter också den problematik som kan uppstå när risken för smitta tvingar många till ett begränsat socialt umgänge.

- Via kanalen som öppnas på måndag kan vi också hjälpa till att förmedla samtalskontakter genom Röda Korset, Svenska kyrkan eller andra frivilligorganisationer.

Stödlinjer

En annan del i kommunens insats är de telefonlinjer för stödsamtal till ungdomar, familjer och vuxna som dras igång i nästa vecka.

Från och med tisdag kan ungdomar ringa ”stödlinje ungdomar” (0430-267 90) mellan klockan 13 och 17 (gäller samtliga vardagar). Personal i kommunens ungdomsteam, med lång erfarenhet av att möta ungdomar i svåra situationer, finns då till hands.

- Hittills har vi inte märkt av någon uttalad oro bland ungdomarna, men den kan säkert uppstå om rådande situation i samhället kommer att pågå under en längre tid, säger Lamija Sljivo i ungdomsteamet.

Kan känna oro eller ångest

Personal med lång erfarenhet av och utbildning i stöd- och krissamtal möter också vuxna och familjemedlemmar som ringer ”stödlinje familje/vuxna” 0430-267 80.

- I nuläget förstår jag mycket väl att man kan känna oro eller ångest inför sin egen eller andras situation. Oro och osäkerhet kan också påverka relationerna i familjen och till omgivningen. Som förälder funderar man kanske på hur man bäst stödjer sitt barn eller hanterar frågor som händer i samhället, säger Inger Öberg, enhetschef för familjecentralen, och fortsätter:

- Och ibland vill man kanske undvika att visa sin oro i familjen eftersom det kan smitta av sig på övriga familjemedlemmar.

Öppettider

”Stödlinje familje/vuxna” är öppen på följande tider:

  • Tisdag-torsdag: Klockan 10-12 och klockan 13-15
  • Fredag: Klockan 10-12

Text och bild: Lars Ingemarson

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 27 mars 2020