Du är här: Start / Nyheter / Laholm i topp som skolkommun

Laholm i topp på LR:s skolrankning

Publicerad 07 maj 2019

När landets kommuner rankas efter sina ambitioner för grundskolan och hur de lyckas med uppdraget, då hamnar Laholms kommun på 10:e plats och är bäst i länet. Rankningen, som gjorts av Lärarnas riksförbund, tar hänsyn till kommunernas olika förutsättningar och baseras på fyra olika delmodeller.

- Rankningen visar att vi står oss väl som skolkommun, och det känns riktigt bra, säger utbildningschef Richard Mortenlind.

När laholmspolitikerna i fullmäktige diskuterat kommunens skolresultat har bilden ofta målats i dystra färger, möjligen färgad av Lärarförbundets nationella skolrankning, som genom åren getts stort medialt genomslag. I denna har Vellinge kommun i Skåne korats till bästa skolkommun fem år i följd. Många av de välbärgade kommunerna i Stockholmsregionen har också legat högt.

Lärarnas riksförbund, det andra fackförbundet för organiserade lärare, har ifrågasatt metoden och valt ett annat angreppssätt där hänsyn tas till kommunegenskaper. I undersökningen jämförs kommunernas undervisningskostnader, lärarlöner, lärarbehörighet och elevresultat. Men rankningen tar också hänsyn till bakgrundsfaktorer som exempelvis skatteunderlag, invånarnas utbildningsnivå och andel nyinvandrade elever.

Annan bild

Fram tonar då en helt annan bild av skolrankningen för landets kommuner. Bengtsfors toppar och Vellinge hamnar på plats 106. Och bland de välbärgade kommunerna i Stockholmsregionen är det endast Nacka som tar sig in på tio-i-topplistan.

Laholm, som låg på 170:e plats i Lärarförbundets senaste rankning, hamnar i LR:s rankning på 10:e plats. I de olika delkategorierna placerar sig kommunen så här:

  • undervisningskostnad per grundskoleelev: plats 116.
  • medellöner för grundskollärare: plats 73.
  • andel legitimerade lärare med behörighet i minst ett undervisningsämne: plats 15.
  • elevernas genomsnittliga meritvärde i årskurs 9: plats 44.

Delresultaten har vägts samman till ett totalresultat.

Fokus på resurser

Richard Mortenlind har inte haft möjlighet att djupdyka i LR:s metod, men konstaterar att angreppssättet sätter fokus på "resurser som stoppas in och effekten av dessa."

- Givetvis kan man ställa sig frågan "Vem kan man lita på?", när de två lärarfacken redovisar så olika resultat i sina respektive undersökningar. Att hänsyn tas till varje kommuns förutsättningar känns förstås som en viktig parameter, och att fokus ligger på vårt kärnuppdrag, att bedriva undervisning och tillföra resurser för detta, säger han.

Hög andel behöriga lärare

Richard Mortenlind lyfter också fram kommunens höga andel behöriga lärare. Det, understryker han, är en viktig faktor för kvalitén i undervisningen och kommunens möjlighet att rekrytera lärare.

- Ju högre andel behöriga lärare vi har i kommunen desto lättare är det att rekrytera nya till lediga tjänster.

Text: Lars Ingemarson

 

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig.

Kontrollord: UCY
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 7 maj 2019

Länk