Du är här: Start / Nyheter / Ny IT-chef: Conny Ottosson

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Ny IT-chef: Conny Ottosson

Publicerad 20 juli 2020

Conny Ottosson, ny IT-chef på Laholms kommun.

Conny Ottosson tillträdde i april i år som ny IT-chef på Laholms kommun. Det blev en rivstart när coronaviruset ledde till stora och brådskande IT-förändringar.

Conny Ottosson, tidigare driftchef på Laholms kommuns IT-enhet, tog den 1 april i år över rollen som IT-chef efter Ove Bengtsson. Conny Ottosson kom till IT-enheten 1992 direkt efter utbildningen till dataingenjör på högskolan i Halmstad. Då bestod enheten enbart av Ove och Conny. Sedan dess har enheten utökats i takt med att IT-användningen har ökat. I dag består enheten av elva tjänster.

– I dag har Laholms kommun 6 000 datorer och knappt 3 000 telefoner och plattor. Det inkluderar även de enheter som eleverna använder, säger Conny Ottosson. 

Öka tillgängligheten till digitala tjänster

Den största utvecklingen tycker Conny Ottosson handlar om just volymen – att antalet enheter har ökat så mycket sedan 1990-talet.

– Teknik och kommunikation i all ära, men det har funnits sedan mitten av 90-talet. Man hör ibland att digitaliseringen ska börja, men den började för 30 år sedan.

Nu handlar digitaliseringen, enligt Conny Ottosson, om att öka tillgängligheten till digitala tjänster så att fler kan få nytta av dem. Just nyttan av digitaliseringen tycker han är viktig. Det finns inget självändamål med att digitalisera, utan det behöver finnas en nyttoeffekt också. 

Stort och osynligt jobb väntar

Inom kommunens IT-organisation kommer ett mer osynligt projekt att genomföras under de närmaste åren. Kommunikationsplattformen ska uppgraderas, vilket innebär att switchar (en form av knutpunkter i nätverket) och routrar ska bytas ut runtom i hela kommunens verksamhet.

– De routrar och switchar som finns nu behöver uppgraderas till nyare versioner så att nätverket får högre kapacitet. Det kommer att ta ett par år. Det är ett stort jobb som nästan inga användare kommer att se, säger Conny Ottosson. 

Corona gav skjuts åt digitala möten

Starten på jobbet som IT-chef i april blev inte precis som Conny Ottosson hade tänkt sig. Coronaviruset härjade då intensivt. Det medförde att de uppdrag som IT-enheten skulle ha arbetat med fick skjutas upp. I stället blev det fokus på att rigga möjligheter till distansundervisning och distansmöten. Skolorna ställde om sin undervisning väldigt snabbt.

– Vi fick lösa mycket med fjärranslutningar och digitala möten. Alla skulle ha tag på kameror och videokonferensutrustning, men det tog slut i hela Sverige. Nu har corona blivit vardag. Det som vi skulle ha gjort då har vi kommit igång med nu.

Conny Ottosson tycker att omställningen gick bra och han är glad att framförallt videokonferensprogrammet Teams redan fanns installerat i kommunens alla datorer.

– Förändringen som coronaviruset medförde anpassade vi oss till på bara ett par veckor. Det är tveksamt om vi hade klarat det på ett år i vanliga fall. Det var bra att vi var tvungna att göra detta, och det fungerade väldigt väl, säger Conny Ottosson.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 20 juli 2020