JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2009 / Ny grafisk profil

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Ny grafisk profil

Publicerad 10 juni 2010

En blå båge för bukten, en vit smal bågformad strand och ett grönt bälte för inlandet. Det är Laholms kommuns nya grafiska profil.

Under arbetet med varumärket Laholm föddes idén om att kommunen som geografisk plats kan symboliseras i form av en båge – Laholmsbuktens konturer. Som ett led i varumärkesarbetet fick 800 svenskar en enkät, där de bland annat skulle peka ut Laholm på en karta. De lyckades oväntat väl. En rimlig förklaring är att Laholmsbukten är ett tydligt landmärke. I samma enkät ställdes också frågan om det bästa med att bo i Laholm. Svaret var närheten till vatten.

På så sätt växte bilden av kommunens nya grafiska profil fram.Vår förhoppning är att denna ska fördjupa och stärka Laholms kommuns identitet som geografisk plats. Bilden är en tidsbestående symbol. Laholmsbukten kommer ju att finnas kvar under överskådlig tid, förutsatt att vi vårdar och värnar naturen.

Med den nya grafiska profilen hoppas vi också skapa möjligheter att ge en intressant bild av kommunen där närhet till vatten varit av stor historisk betydelse. Och då handlar det inte enbart om havet. Lagan producerade tidigt el till södra Sverige.

Tre steg

- Den nya grafiska profilen kan sägas vara steg tre i arbetet med att lyfta fram vår kommun. Första steget tog kommunfullmäktige i fjol när kommunens vision och mål antogs. Därefter började arbetet med Varumärket Laholm, säger kommundirektör Kristiina Kosunen Eriksson och fortsätter:

- Den nya grafiska profilen är till för alla som bor eller verkar i Laholm eller någon annanstans. Den är till för alla kommuninvånare, företag och föreningar. Symbolen ger alla utrymme att förmedla en egen bild av Laholm – bilder som tillsammans skapar vår gemensamma berättelse om Laholm. Det är den vi ska kommunicera för att nå visionen: " fler, bättre och starkare ".

Tidsvinst

Utvecklingschef Gerry Andersson understryker också att en väl genomtänkt grafisk profil med tydliga instruktioner om hur den ska användas ger tidsvinster.

- Hädanefter behöver vi inte fundera över hur den grafiska profilen ska utformas för olika sammanhang. Istället kan vi ägna oss åt innehållet i vårt budskap. Det spar mycket tid. Jag är också övertygad om att denna tydlighet ger större genomslag i all presentation av kommunen, säger han.

 

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan granskad den 22 juli 2010