Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2009 / Turné med varumärke och bakelse

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Turné med varumärke och bakelse

Publicerad 10 juni 2010
Förstora bilden - Bakverk_1.jpg

Ny bakelse. Många ville smaka Laholmsbakelsen, som lanserades på fyra ställen i kommunen under varumärkesdagen.

Tillsammans med Laholmsbakelsen lanserades Varumärket Laholm under en liten miniturné på lördagen. På fyra platser i kommunen bjöds kommuninvånare på bakelse och underhållning varvat med information om arbetet med varumärket och dess logotyp, havet, stranden och inlandet.

”Ridån” gick först upp i Knäred. Här, liksom i Våxtorp och Laholm, hade partytält och scen riggats. Med nyutnämnde Laholmsambassadören Niklas Nilsson i täten for det lilla cirkussällskapet med kommundirektör Kristiina Kosunen Eriksson, konsult Per Ekman och kommunstyrelsens vice ordförande Erling Cronqvist runt i kommunen.

Nöjd

Olivia Fredung fick en ballong med den nya logotypen

Varumärke på ballong. Knäredstösen Olivia Fredung fick en ballong med den nya logotypen, som symboliserar hela Laholms kommun.

Efter en hel dags turnerade med avslut på Maxi i Mellbystrand var Erling Cronqvist riktigt nöjd.

- Det var roligt att det kom så mycket folk. Eftersom varumärkets logotyp symboliserar hela Laholms kommun, valde vi att presenterade logotypen och arbetet med varumärket på olika håll i kommunen, säger Erling Cronqvist.

Här och var fick han förstås frågan varför inte kommunens tidigare symbol, de tre laxarna, duger längre.

- Laxarna lever kvar i kommunvapnet. Med den uppdelning vi nu gjort mellan logotyp och kommunvapen kommer vapnet att användas vid högtidliga sammanhang. Det stärker vapnets ställning, säger Erling Cronqvist.

Han hoppas att logotypen för Varumärket Laholm ska användas flitigt av företag, föreningar och organisationer.

- Ju fler företag som använder symbolen desto bättre. På så sätt kan vi väcka ett brett intresse för vår kommun, säger kommunrådet.

Svettiga dagar

Inför lördagens miniturne hade konditorn Ina Pedersen på Dreamcakes haft svettiga dagar. En dryg vecka före Varumärkesdagen fick hon veta att hennes bakverk fått flest röster i tävlingen om bästa Laholmsbakelse. Närmare 3 000 bitar gräddades.

På Stortorget i Laholm var kön lång för att provsmaka bakverket. Här, liksom på övriga platser, serverades också kaffe och saft. Dessutom delade kommunen ut reklamprylar med den nya logotypen.

Konditorn Ina Pedersen

Vinnare. Konditorn Ina Pedersen vann tävlingen om bästa Laholmsbakelse.

Under dagen levererades också Laholmsbakelsen till samtliga äldreboenden i kommunen.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan granskad den 22 juli 2010