Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2010 / Förenklar kontakter

Företagskontakter ska bli än bättre

Publicerad 08 oktober 2010

Roland GottfridssonUnder flera år har Laholms kommun klättrat stadigt uppåt på Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner. Med sin sjundeplats tillhör kommunen landets absoluta toppskikt.
Men kommunen slår sig inte till ro med detta.

- Vi vill bli än bättre. Därför har vi gått med i SKL:s och Tillväxtverkets utbildningssatsning med målet att förenkla kontakterna mellan kommunen och näringslivet, säger Roland Gottfridsson, ordförande i utvecklings- och näringslivsnämnden.

Under 2009 tog kommunen initiativ till Utmaningen. I små grupper träffades politiker och företagare för att bättra lära känna varandra, men framför allt för att politikerna skulle lyssna på företagarnas synpunkter gällande näringslivets villkor i kommunen. Utmaningen mottogs positivt och bidrog säkerligen till att Laholms kommun fortsatte att klättra på rankingen.

Öka service och tillgänglighet

Satsningen fortsätter nu med ”Förenkla – helt enkelt”, som arrangeras av Sveriges kommuner och landsting samt Tillväxtverket. Utbildningen vänder sig till personer inom kommunen som på olika sätt har kontakt med näringslivet. Målet är att kommunen ska öka sin service och tillgänglighet, ha ett gott bemötande och förbättra samverkan mellan olika verksamheter och medarbetare.

Med utbildningen som grund får kommunens medarbetare verktyg för att kunna agera enklare och ge bra service utan att ge avkall på god myndighetsutövning. Dessutom ges inblick i hur regelverk påverkar företagen och hur reglerna kan förenklas och handläggningsrutiner förbättras. På så sätt underlättas företagarens villkor för att bibehålla ett livskraftigt företag.

Och det är en viktig förutsättning för Laholms kommuns utveckling och vår välfärd.

Företagslotsen – ett viktigt steg

- Med Företagslotsen har vi redan kommit en bit på väg. Efter SKL:s utbildning hoppas jag att det blir än enklare för företagen att verka i kommunen, säger Roland Gottfridsson.

Ett annat skäl att ansluta sig till utbildningen var resultatet från undersökningen ”Kvalitet i korthet”. Här fick Laholms kommun förhållandevis dåligt omdöme när det gällde tillgänglighet mot allmänheten.

- Här måste vi bli bättre, understryker Roland Gottfridsson, och hänvisar till kommunstyrelsens uttryckliga krav på förbättring.

Utbildningen bedrivs i block med det första kurstillfället den 8 oktober. Ett 80-tal tjänstemän och ett 20-tal politiker deltar.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 29 december 2011

Länk