Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2010 / Hallandsåsföretag fick hjälp av företagsutvecklare

Hallandsåsföretag fick hjälp av företagsutvecklare

Publicerad 28 april 2010
Förstora bilden - Bella_notte_2010.jpg

Bo exklusivt. Anneli och Mikael Rudics driver Bella Notte - boende med lite exklusivt stuk - på toppen av Hallandsås.

Ägarna till Bella Notte, som driver boende med lite exklusivt stuk, ville vidare men de visste inte hur. Då kom Björn Kalla, företagsutvecklare i Laholms kommun, in i bilden. Via sina kontakter med Högskolan i Halmstad engagerades studenter på marknadsföringsprogrammet för att genomlysa företaget.

- Vi kände oss hemmablinda och behövde unga, fräscha ögon med tips och idéer om hur vi skulle kunna utveckla verksamheten, säger Anneli Rudics.

Tillsammans med maken Mikael driver hon Bella Notte i närheten av Tjuvhult, på toppen av Hallandsås.

För drygt ett år sedan började Björn Kalla och kollegan Sinisa Bozic erbjuda sina tjänster till företag som ville stärka sin konkurrenskraft och växa. Björn förmedlar kontakter mellan universitet, företag, högskolor och institut medan Sinisa hjälper till med utbildningsinsatser av olika slag. Med hans hjälp fick makarna Rudics upp ögonen för turistutbildningen.

Företagarträff

På en företagarträff i Knäred presenterade de sin verksamhet. De hoppades dra nytta av passerande ridled genom länet och byggde en anspråkslös stuga, tänkt som övernattning för ryttare. Intresset var dock svalt. Uthyrningen tog ändå fart, men med andra gäster. Nyheten om den lilla stugan på Hallandsås spreds snabbt inom och utom landet. Makarnas marknadsföring på turistmässan i Göteborg och Noliamässan i Piteå för två år sedan gav verksamheten riktig fart. Samtidigt hade makarna byggt ut och kunde erbjuda familjesvit med tempererad bassäng.

Ambitionerna växte

Med allt fler bokningar växte också ambitionerna. Anneli och Mikael kände att platsen och vad de erbjöd gästerna var så intressant att verksamheten kunde utvecklas ytterligare. Men innan de gjorde slag i saken önskande de extern genomgång av företaget. Då kom de i kontakt med Björn Kalla, som i sin tur vände sig till Kent Sahlgren på Högskolan i Halmstad. Bland hans studenter på marknadsföringsprogrammet var intresset jättestort att jobba med Bella Notte.

- Företagets inriktning passade väldigt bra med studenternas utbildning, säger Kent Sahlgren, som understryker att teoretiska studier i marknadsföring aldrig kan ersättas med ett faktiskt fall. Därför lovordar han det samarbete som Laholms kommun utvecklat med det lokala näringslivet.

I början av 2010 presenterade studenterna sitt arbete.

Imponerad av engagemanget

- De gav oss många idéer och tips om nya marknadsföringskanaler. Hittills har vi exempelvis haft svårt att sälja in oss hos danskarna, säger Anneli Rudics, som var mycket imponerad av studenternas engagemang i företaget.

 

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 29 december 2011

Länk