Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2011 / Första Pim-kullen

Stor satsning på datorutbildning

Publicerad 08 juni 2011
Förstora bilden - Pim_2011_06.jpg

Ann-Margreth Eliasson har examinerat den första Pim-gruppen i Laholms kommun.

- Inledningsvis kändes det väl mastigt. Tröskeln mellan här och där föreföll oöverstiglig. Men det var inte alls så jobbigt som jag först föreställde mig. Tvärtom. Instruktionerna var lätta att följa och ta till sig. Och ju mer jag kom in i uppgiften, desto roligare blev det.

I Parkskolans aula sitter Susanne Fridh, förskollärare på Mumindalen i Skottorp. I sin hand har hon ett färskt diplom som bekräftelse på att hon just examinerats i Pim, praktisk IT- och mediekompetens.

Riksomfattande

För några år sedan drog Skolverket igång denna riksomfattande satsning, som i våras nådde Laholms kommun. Med större krav på dokumentation inom utbildningsväsendet måste också personalen fortbildas inom dator- och programhantering, som är de främsta verktygen för att fullfölja uppgiften. Men det handlar också om att förbättra den egna kunskapen för att datorerna ska bli ett naturligt och lustfyllt pedagogiskt hjälpmedel i förskolan och skolan.

I aulan sitter Susanne Fridh med tio andra nyutexaminerade ”pim:are”. Under en dryg timme har de tittat på varandras ljudfilmer, den sista av tre uppgifter som ingått i grundutbildningen. Från examinatorn och IT-pedagogen Ann-Margreth Eliasson får de många berömmande ord.

- Ni har gjort ett jättebra jobb med hög kvalité på samtliga uppgifter, säger hon.

Första gruppen

Gruppen är den första i kommunen som examinerats i Pim. Innan året är slut kommer närmare 300 att ha genomgått utbildningen och under 2012 ytterligare 200. Då har samtlig personal inom förskola och grundskola genomgått grundutbildningen, som omfattar 40 timmar. I samband med utbildningen får de också varsin bärbar dator.

Grundutbildningen är uppdelad i tre steg. I det första lär sig deltagarna bland annat att utforma informationsblad med bilder. Andra steget omfattar power point-presentation av ett eget ämnesområde och det tredje en ljudfilm.

I bagaget har de också fått med sig lite grundläggande grafisk kunskap och innebörden av vanliga begrepp inom textproduktion.

Inte svårt

På frågan om de brottats med stora problem är svaret entydigt nekande. Däremot betonar flera av deltagarna att man måste tänka igenom hur power point-presentationen ska utformas liksom ljudfilmen innan man sätter sig vid datorn.

- Uppgifterna kräver planering. Men har man väl gjort det är de inte särskilt svåra att genomföra, säger Rose-Marie Gustavsson.

Har redan använt kunskaperna

Flera av deltagarna har redan använt de nyvunna kunskaperna tillsammans med sina barn och elever. Peter Svensson, högstadielärare på Veingeskolan, lät sina åttondeklassare gör ett bildspel om grillning.

- Det blev riktigt bra. Med stor entusiasm engagerade sig eleverna i uppgiften. Datorer och datorprogram är ju också något de vuxit upp med och behärskar, säger han.

Med Pim-utbildningen har Peter Svensson förvisso lärt sig mycket nytt samtidigt konstaterar han att ”jag kommer alltid ligga steget efter eleverna inom datorernas värld”. Ett konstaterande han delar med många andra vuxna.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 28 december 2011