Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2011 / Pris till biblioteksprojekt

Pris till biblioteksprojekt

Publicerad 30 augusti 2011
Förstora bilden - AnnaB_MarieE_StinaB_2011-08.jpg

Anna Björk, Marie Erge och Stina Berglund är måna om att marknadsföra biblioteksverksamheten i Laholms kommun.

Under 2009 och 2010 genomförde Regionbibliotek Halland projektet ”Synliggör biblioteket – Identitet, image och profil” tillsammans med biblioteken i Laholm, Hylte, Vallås i Halmstad och Onsala i Kungsbacka. Projektet blev så framgångsrikt att det tilldelats årets Greta Renborg pris på 25 000 kronor med utdelning på årets bok- och biblioteksmässa i Göteborg.

Greta Renborg var en stor profil inom biblioteksvärlden. På olika sätt arbetade hon för att marknadsföra biblioteken och deras verksamhet. I hennes anda startade Regionbibliotek Halland sitt projekt.

I Laholm bildades en arbetsgrupp med bibliotekarierna Marie Erge, Lena Angviken och Lena Berg. De kartlade verksamhetens identitet och image, genomgick olika utbildningar och deltog i Regionbibliotekets träffar för all personal inom verksamheten – tillfällen för utbyte av erfarenheter.

Omvärldens syn

Bibliotekens identitet fångar medarbetarnas egen syn på verksamheten och ger bland annat svar på frågorna ”Vad är biblioteket?” och ”Vem använder biblioteket?”.

Bibliotekens image fångar omvärldens syn på verksamheten. 200 personer i Laholms kommun, som inte använder biblioteken, telefonintervjuades och gavs möjlighet att ge sin syn på verksamheten, varför de inte utnyttjar denna samt vilka förändringar de önskar framöver. Några frågor ringade också in de intervjuades kunskap om vilka tjänster biblioteken tillhandahåller. Bibliotekspersonal från Hylte har också ställt frågor till besökarna på Laholms bibliotek om verksamheten.

- Förvånande nog visste endast en av fem ungdomar att de utan kostnad kan boka tid för användning av datorer med Internetanslutning på biblioteken, uppger Marie Erge.

Dessutom har två enkäter genomförts där frågorna främst inriktats på bemötande och vad biblioteken kan göra för att förbättra sig.

Positiv bild

- Såväl enkäterna som telefonintervjuerna gav en positiv bild av hur vi bemöter låntagarna. Personalen lovordades också för sin kompetens, pålitlighet och välkomnande inställning, säger Marie Erge.

Projektets tredje ben, profil, fokuserar på vad biblioteken vill förmedla.

- I Laholm vill vara folkliga, välkomnande och enkla. Vi har också funderat på hur vi på ett bättre sätt kan exponera våra böcker. För vi vill gärna väcka låntagarnas intresse för böcker som de tidigare inte reflekterat över att läsa, en slags överraskning, säger Marie Erge.

Bättre marknadsföring omfattar också att tydliggöra alla de tjänster och lån som biblioteket tillhandahåller. Det gäller exempelvis fjärrlån, möjlighet att se bibliotekskatalogen på webben och att reservera böcker via denna tjänst samt funktionshindrades möjlighet att få tillgång till böcker via tekniska hjälpmedel.

Projektet har hittills satt sina främsta avtryck i huvudbiblioteket i Laholm och i bokbussen, där bland annat ett bildspel berättar om boktips, bibliotekstjänster med mera.

Filialbiblioteken har också deltagit i projektet, fast inte i lika stor omfattning. Men i  höst ska deras verksamhet synliggöras än mer uppger Marie Erge, som gläds åt priset och den uppmärksamhet utmärkelsen ger de inblandade biblioteken.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 28 december 2011