Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2015 / Besöksrekord på turistbyrån

Besöksrekord på turistbyrån

Publicerad 20 augusti 2015
Förstora bilden - Cecila_Leonardsson_Camitz_2015-08.jpg

Turistinformatör Cecilia Leonardsson Camitz har aldrig haft så många besökare på turistbyrån under juni-juli som i år. Närmare 15 000 har klivit innanför dörrarna på Hästtorget.

Närmare 15 000 besökare i juni och juli. Aldrig tidigare har turistbyrån i Laholm haft så många besökare under denna period. När augusti läggs till statistiken väntas besöksantalet att stiga en bra bit över 20 000.

Dålig sommar brukar betyda ström av besökare till turistbyrån. Den bilden bekräftas av turistinformatör Cecila Leonardsson Camitz.

- Större delen av juli var ingen höjdare för badsugna turister. En vanlig tisdag dag hade vi så många som 603 besökare, säger hon.

Stadsvandringar och kraftverk

Med uteblivna bad har turisterna frågat efter aktiviteter av olika slag. Många föll för stadsvandringarna och turerna till några av Lagans kraftverk.

- Många av kraftverksturerna har varit så eftertraktade att alla inte kunnat följa med. Och redan nu har folk frågat om de kan boka plats för nästa års guidning, säger Cecilia.

Trädutställningen i Teckningsmuseet liksom utställningen "40 år med svenska tecknare" i Laholms teater har också fått åtskilliga besökare. Allmänt sett upplever Cecilia ett ökat kulturintresse bland besökarna. Något som också tycks gälla för landet i stort. Museerna har varit mångas besöksmål.

Fler tyskar än danskar

Svenskar är förstås den största gruppen besökare. Tidigare år följt av danskar och tyskar. I år är förhållandet det omvända. Tyskar söker naturupplevelser och då ligger Laholms kommun bra till. Många av dem kommer hit för att fiska. Via fiskesajten Relax fishing Sweden har laxfisket i Lagan marknadsförts i Tyskland. Vandringsleder i inlandet, naturreservat liksom guidade naturvandringar står också högt i kurs hos tyskarna.

- Länsstyrelsens broschyr över halländska naturreservat är riktigt bra och informativ, men den borde också finnas i en tysk upplaga, säger Cecilia.

Cyklister på Kattegattleden

Under försommaren öppnade Kattegattleden – cykelstråket mellan Helsingborg och Göteborg. En hel del tog en avstickare till Laholm och turistbyrån. Andra cykelintresserade besökte också byrån för att informera sig om leden.

- Kartan över leden är förvisso ganska dyr, men en bättre cykelkarta har jag aldrig sett. Här finns allt cyklisten önskar sig, säger Cecila.

Marknadsföring på ny sajt

Det dåliga sommarvädret i juli var otvetydigt en stor anledning till strömmen av besökare på turistbyrån. Samtidigt har kommunen bedrivit aktiv marknadsföring med hjälp av den nya destinationssajten visitlaholm. Under sommaren har sajten visats på såväl Aftonbladets som Kvällspostens mobil- och webbsajter.

Under perioden 1 juni-16 augusti hade visitlaholm 18 260 besökare.

- För oss på turistbyrån är sajten suveränt bra för att visa turister olika besöksmål. Sajten ger en känsla för platserna som vi svårligen kan förmedla på annat sätt, säger Cecilia.

Rekord för Kungsbygget

Linus och Mathilda Nilsson, som driver rodel- och ziplinebanan på Kungsbygget, har köpt annonsplats på destinationssajten. I år noterar de rekordökning av antalet besökare. Rodelåken ökade från 25 000 till 30 000 jämfört med samma månad i fjol. Än större var ökningen på ziplinebanan, från 2 500 till 10 000.

- Det är helt fantastiskt. Annonseringen på visitlaholm har säkerligen bidragit, men effekten kan ändå inte jämföras med genomslaget på sociala medier. Vår Facebooksida har haft närmare 100 000 klick, säger Linus Nilsson.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 20 augusti 2015