Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2015 / Invigning av Hallandsåstunneln

Invigning av Hallandsåstunneln

Publicerad 07 december 2015

Efter 23 års arbete kopplas Laholm nu på allvar ihop med Öresundsregionen när tunneln genom Hallandsås står helt klar den 13 december. Men redan på tisdag den 8 december invigs tunneln med pompa och ståt.

Invigningståget avgår från Ängelholm och stannar till vid de nya stationerna söder om åsen innan det kommer till Båstad. Där sker den högtidliga invigningen av Sveriges längsta tågtunnel i närvaro av infrastrukturminister Anna Johansson, landshövding Margareta Pålsson, Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon med flera.

Den 12 december går den sista ersättningsbussen mellan Laholm och Ängelholm. Dagen därpå kan laholmarna åka pågatåg till Halmstad och Skåne. Öresundstågen stannar liksom tidigare i Laholm och tillsammans med Pågatågen får laholmarna halvtimmestrafik till Helsingborg och Halmstad. Dessutom kan laholmarna som bor längs kusten välja att ta tåget från den nya stationen i Båstad.

- Laholms ökade tillgänglighet i samband med öppningen av tunneln ligger väl i linje med vår ambition att vara en inflyttningskommun och kan stärka hela arbetsmarknaden i Laholm. Att vi får en station nära södra delen av kommunen förbättrar för pendlare i Laholms kustområde, säger Nils Danred, kommunchef i Laholms kommun.

Samma dag som tunneln invigs den 8 december kopplas Skummeslövstrand och Allarp ihop med Båstad. Då kan laholmarna köra bil till Båstad längs kusten på den drygt 4 kilometer långa Inre kustvägen. Andra satsningar i Allarp under det kommande året är att en ny förskola ska byggas och utöver villatomterna som finns till salu ska det byggas hyreslägenheter.

- Mellby företagspark till exempel, som ligger strax norr om Allarp vid infarten till Laholm, har ett unikt läge där den som vill etablera sitt företag kan få skyltfönster mot E6:an med 20 000 exponeringar om dagen. Där kan en etablerare ha byggklar mark på fem veckor. Men vad tunneln framför allt innebär är att vi stärker Laholms position i förhållande till kontinenten vilket kan bidra till fler etableringar säger Peter Syrén som arbetar med företagsetableringar i Laholms kommun.

När dubbelspåren helt ersätter enkelspåren kan tågtrafiken öka från fyra till 24 tåg i timmen. Godstågen slipper ta omvägen via Markaryd och Hässleholm och tillåts vara både längre och tyngre.

- Med tunneln och dubbelspåren går vi en spännande framtid till mötes. Om femton tjugo år lär vi ha höghastighetståg mellan Malmö och Göteborg och då har vi en snabbare anknytning Stockholm. Och när järnvägstunneln Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland blir verklighet får laholmarna ännu närmare till kontinenten, säger Nils Danred.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 7 december 2015