Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2016 / Nättjänst för nyanlända

Information med anledning av coronavirus och covid-19

 

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Nättjänst för nyanlända

Publicerad 01 september 2016

För att underlätta nyanländas etablering i det svenska samhället har Laholms kommun nyligen tecknat avtal med Mobilearn. Ett tjänsteföretag som tillhandahåller information från myndighetssverige översatt till en mängd språk - allt tillgängligt från mobiltelefon, surfplatta och dator.

- Det är förnämlig tjänst som på ett lätt och smidigt sätt hjälper nyanlända att hitta rätt och tillförlitlig information på nätet, säger samhällsvägledare Tina Norén Örqvist.

Myndighetsinformation

Söker man information via Google blir träffbilden oftast väldigt bred med blandning av uppgifter från en mängd källor. Med Mobilearn hämtas endast myndighetsinformation. Den som exempelvis söker på ett specifikt ord får träff på detta varhelst det förekommer inom myndighetssverige. Därmed blir det väsentligt lättare för nyanlända att skaffa sig den information de behöver för att tillgodogöra sig uppgifter som behövs i olika sammanhang.

Tjänsten ger också Laholms kommun möjlighet att lägga till information specifik för kommunen. Det kan exempelvis vara uppgift om förskoletaxa samt tillgång till förskolor och skolor.

Har köpt 300 licenser

Laholms kommun har köpt 300 licenser till en kostnad av 120 000 kronor. Varje licens gäller under två år från det datum den öppnas. Tjänsten är individbaserad och tilldelas nyanlända som etablerar sig i kommunen. Flyttar de under tvåårsperioden återlämnas licensen, varvid återstående tid för tvåårsperioden tillgodoräknas kommunen.

Tina Norén Örqvist ser också tjänsten som en del i att lära sig svenska. Genom att hoppa från information på sitt modersmål till svenskt text i samma ämne kan många nya ord snappas upp, resonerar hon.

Enkelt hjälpmedel

Kommunens integrationsstrateg Anna-Maria Mårtensson betonar att tjänsten är ett viktigt och enkelt hjälpmedel för nyanlända att själva samla på sig den information de behöver i sitt nya hemland.

- Med tjänsten blir det också lättare att förstå sammankoppling mellan olika instanser, säger hon.

 Text: Lars Ingemarson

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 1 september 2016