JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2016 / Pristagare på fullmäktigemöte / Personalpris till arbetslag

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Personalpris till arbetslag på Lagahöjdsskolan

Publicerad 19 december 2016

Glädje vid fikabordet på Lagahöjdsskolan efter avslöjandet om vem som fick årets personalpris. Från vänster Oliver Hanzen, Anja Gottfridsson Lingajic, Mohammed Houreih, Jenny Lindgren, Ing-Marie Karlsson och Frida Nilsson.

Att tjejerna i lag 1 på Lagahöjdsskolan brinner för sitt arbete råder det ingen tvekan om. Det fick personalutskottet beskrivet för sig när de träffade fyra av Laholms kommuns åtta personalpristagare.

Det här är ju vi, det här kan vi vinna, tänkte Anja Gottfridsson Lingajic när hon läste kriterierna för att nomineras till Laholms kommuns personalpris i höstas. Anja och Frida Nilsson skrev i hemlighet ihop ansökan för arbetslaget och några månader senare stod det klart.

- Det känns så rätt och det känns jättebra, säger Anja som är strålande glad över utmärkelsen till sitt arbetslag.

Jobbar med funktionsnedsatta elever

På Lagahöjdsskolan finns tre arbetslag och i lag 1 ingår Anja Gottfridsson Lingajic, Jenny Lindgren, Ing-Marie Karlsson, Frida Nilsson, Lina Jönsson, Camilla Bengtsson, Mimmi Ekberg och Anna Härström. Tjejerna arbetar med åtta elever med flerfunktionsnedsättningar i åldern 9-18 år där några är rullstolsburna. Särskilt för eleverna i lag 1 är att de inte kommunicerar verbalt. I stället kommunicerar de genom rörelser och mimik.

- Även om det ibland kan vara svårt att hitta balansen mellan lärande och vård arbetar vi hela tiden mot en läroplan där pedagogiken syftar till att eleverna ska kunna påverka sin egen situation. Tänk vad det skulle innebära om vi kunde få eleverna att kommunicera ja eller nej, säger Frida Nilsson med stor entusiasm.

Får ta den tid det tar

Under hösten har lag 1 arbetat med temat Laholm. De har varit på Teckningsmuseet, besökt arbetsplatser, fikat på kafé, gått statyvandring och annat för att uppleva Laholm med alla sinnen. Det spelar ingen roll att det kan ta allt från några minuter till flera timmar att ta sig ut, för ut ska man. Och är det någon som inte kan följa med försöker man hitta en lösning.

- Vi har en elev som är mycket begränsad i sin fysik. Vid längre utflykter som till skogen kan eleven inte följa med och då tar vi med oss lite av skogen tillbaka för att hon också ska få ta del av utflykten. Även om vi känner våra elever kan vi aldrig med säkerhet säga hur mycket de förstår och kan ta in. Därför utgår vi alltid från att eleven förstår allt som görs och sägs, säger Anja.

Stimulerar sinnen

På skolan finns det särskilda sinnesrum som alla elever har tillgång till. Tanken med det röda, vita och mörka rummet är att de ska skapa sinnesstimulans. Det röda rummet ska stimulera aktivitet och det vita rummet ska stimulera kroppsuppfattningen genom en madrass som vibrerar i takt till musik. När den nya projektorn kommer på plats ska personalen sätta upp ett interaktivt tält där eleverna får uppleva olika miljöer genom att taket i tältet fungerar som en projektorduk.

- Det bästa med jobbet är att hela tiden försöka hitta nya sätt att utmana eleverna för att öka deras upplevelser och lärande. Vi känner stort stöd från vår rektor Anitha Tillman, säger Frida.

Vad tjejerna ska hitta på med prissumman om 10 000 kronor får framtiden utvisa.

- Vi måste prata ihop oss, vi ska göra något för att skapa ännu mer vikänsla i arbetslaget, säger Frida.

Motivering

"Personalen har med stort hjärta och engagemang givit förutsättningar för eleverna att förvärva värdefulla kunskaper och insikter. Genom kreativitet och uppfinningsrikedom har medarbetarna skapat en skola som kännetecknas av upptäckarglädje av skolämnena."

Text och bild: Viktor Hedén

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 19 december 2016