Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2017 / Förskolebarn på gymnasieskola

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Förskolebarn på Osbecksgymnasiet

Publicerad 18 oktober 2017
Förstora bilden - Barn_fritid_öppen_forskola_n21.jpg

Inom ramen för sin utbildning bedriver elever på barn- och fritidsprogrammet förskoleverksamhet på Osbecksgymnasiet.

Efter höstlovet går eleverna i årskurs två på barn- och fritidsprogrammet på Osbecksgymnasiet i Laholm ut på praktik. I år bättre rustade än tidigare. På skolan har de nämligen redan jobbat med 4-5-åringar från Grävlingens förskola.

På gymnasieskolan görs många insatser under utbildningstiden för att öka ungdomarnas anställningsbarhet. Ett exempel på detta är det inledda samarbetet med föräldrakooperativet Grävlingen. En gång i veckan kommer tiotalet 4-5-åringar från förskolan till gymnasieskolans nya aktivitetslokal, där de tas om hand av entusistiska och väl förberedda elever på barn- och fritidsprogrammet.

Stärks i yrkesrollen

Med förskolans läroplan som grund får eleverna lära sig att planera arbetet, diskutera hur det ska genomföras och utvärdera sina insatser.

- Med den modell som vi nu jobbar efter blir eleverna tryggare och säkrare i sin ledarroll. Och ju mer erfarenhet de får under sin utbildningstid desto mer yrkesförberedda blir de, säger Birgitta Wessberg, lärare på barn- och fritidsprogrammet.

Verksamhet på "hemmaplan"

Att verksamheten bedrivs på skolan ser hon också en poäng i. Miljön är elevernas "hemmaplan", här vet de var allt finns och kan fokusera på sin insats med förskolebarnen.

- För oss är det oerhört lärorikt att få jobba med barnen på detta sätt. Vi ges ansvaret att utforma arbetet och får direkt respons på hur planeringen fungerar i verkligheten. Det kommer vi att få stor nytta av framöver, säger Meryem Sensoy, med instämmande av Edvin Mattsson.

- Man blir mer trygg i sin yrkesroll, säger han.

Nya idéer

Personalen på Grävlingen ser också många fördelar i samarbetet med Osbecksgymnasiet.

- Vi får en bild av hur våra barn fungerar i andra miljöer och hur vi kan omsätta nya idéer i vår verksamhet. Dessutom skapas kontakter med eleverna och det kan vara värdefullt när vi behöver vikarier, säger Jenny Juusola, barnskötare på Grävlingen.

Verksamheten på Osbecksgymnasiet har pågått några veckor. Idén till att dra igång denna har Birgitta Wessberg umgåtts med under några år. Tankarna stärktes när hon i en facktidning fick ögonen på en liknande satsning i Göteborg. Studiebesöket gav mersmak. 

Modellen kopierades dock inte rakt av. För att försäkra sig om att alltid ha barn i verksamheten – i Göteborg drevs verksamheten som Öppen förskola - etablerades samarbetet med Grävlingen. 

Text och bild: Lars Ingemarson

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 18 oktober 2017