Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2018 / Janne Andersson på skoldag

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Janne Andersson fängslade kommunens skolpersonal

Publicerad 13 augusti 2018
Förstora bilden - Janne_Andersson_2018-08.jpg

Tillsammans för gemensamt mål, det ger styrka. Om det pratade förbundskapten Janne Andersson inför 470 anställda i Laholms kommuns grundskolor.

Tillsammans kan stora saker förverkligas. Med sin 23-mannatrupp gjorde Janne Andersson det under sommarens fotbolls-VM i Ryssland. Skolorna i Laholms kommun kan göra det med samma tänk – att skapa det unika tillsammans.

För Sverige gick det, som vi alla vet, långt över förväntan. Nu väntar ett nytt läsår för skolledning, personal och elever i Laholms kommun. Inför starten har barn- och ungdomsverksamheten på senare år samlat all personal inom grundskolan samt förskolechefer till gemensam heldag på Gullbrannagården. En kick-off med inspirerande och tänkvärda föreläsningar kombinerade med handfasta råd.

"Unika tillsammans"

Under temat "Unika tillsammans" arrangerades på måndagen årets upplaga för 470 personer. Utbildningschef Richard Mortenlind betonade kraften och framgångsfaktorn i att organisera sig tillsammans, "att gå från jag till vi". Skolframgång, framhöll han, handlar om just det.

- Med målinriktad ledning, kollektiv organisering kring ledningen och lärarledarskap i klassrummet skapas en kraft där vi tillsammans kan nå bästa resultat för eleverna, underströk han.

Med denna plattform som grund möter skolpersonal elever och ger dem bestående verktyg och kunskap för att verka i ett demokratiskt samhälle, ett styrelseskick som ingalunda kan tas för givet.

Lagbygge med framgång

Att gemensamt lagbygge når framgång personifieras kanske främst med Janne Anderssons ledarstil för herrlandslaget i fotboll. Så vad vore naturligare än att bjuda in honom till dagen på Gullbrannagården. En krok han nappade på bland många förfrågningar om medverkan.

Mortenlinds synsätt om organisering gick som en röd tråd i Anderssons strategi. Gemensamma grunder, det är där allting börjar, resonerade förbundskaptenen.

- Det handlar om att prata om hur vi vill ha det tillsammans, att vara förebild, att aldrig håna en motståndare, att ta tillvara spelarnas erfarenhet, att hitta det vi är bäst på, sade han och fortsatte:

- Sverige har inte de elva bästa spelarna i världen. För att nå framgång gäller det då att fokusera på vad vi har och kan utveckla med våra förutsättningar. Med gedigen organisation, genomarbetade förberedelser och målmedvetet tänk kan man då komma långt.

När allt är satt kan hjulet få fart. Men det kan snabbt sluta snurra om det inte tillförs kompetens och energi. Integritet och prestigelöshet lyfte han också fram som delar i denna process.

"Ovetenskaplig metod"

Hur skapas då god och tilltalande kultur i ett lag eller i andra sammanhang? Janne Andersson presterade sin, som han underströk, "ovetenskapliga" metod, byggd på år av erfarenhet inom fotbollsvärlden - en grupp med god vilja och en med tveksam.

- Personer i den tveksamma gruppen är lite av energitjuvar, här frodas egon och de tillför inget.

Således handlar det om att få individer att lämna gruppen och ta steget till den goda. Och det, menar Janne Andersson, kan åstadkommas genom att bland annat berätta om hur det är att verka inom den "goda viljan" och den livslust det tillför individen. På så sätt minskar successivt de "tveksammas" påverkan.

Tyskar passerade gränsen

Naturligtvis berättade Janne Andersson också en hel del om framgångssagan under fotbolls-VM i Ryssland. Föga förvånande var anspänningen som störst inför Tysklandsmatchen – tyskarna som vann VM 2014. Förlusten med 2-1 kunde han ta – motgångar är också en del i ett ledarskap – men inte hur några tyskar i förbundsledningen betedde sig efteråt.

- Man ska vara noga med hur man beter sig mot andra, men tyskarna passerade gränsen.

Stöttade Durmaz

Jimmy Durmaz fick bära hundhuvudet för förlusten. Hans inhopp och fällning av en tysk i matchens slutskede ledde till frispark och tysk vinst. Strax därpå översköljdes han av hat- och rasistiska inlägg på sociala medier.

- Tillsammans tacklade vi detta. Kom tillbaks med kraft och energi och gjorde vår bästa match i hela turneringen och slog Mexico med 3-0. Tillsammans, det ger styrka.

Fler föreläsare

Joanna Lundin beskrev hur skolans bemötande av funktionsnedsatta kan förändras så att dessa elever får en bättre skolgång. 

Efter den gemensamma föreläsningen med Janne Andersson fördelades deltagarna på åtskilliga föreläsare. Joanna Lundin pratade om inkludering i praktiken med fokus på elever med funktionsnedsättning. Som mamma till en son med adhd och tourettes syndrom beskrev hon sina erfarenheter och kontakter med skolans värld, en värld hon dagligdags befunnit sig i som hemkunskapslärare.

Petri Partanen, psykolog med inriktning mot pedagogisk psykologi, pratade om samspel och relationer i lärandet och transvestiten SaraLund/Claes Schmidt tillsammans med Karin Skog på Veingeskolan om varje människas rätt att vara sig själv.

Från de egna leden hämtades Matthew Enakeyarhe, som beskrev hur digitaliseringen kan användas i undervisningen, och Eva Nordin som spädde på med bildstöd i lärmiljön. Med utgångspunkt från SKL:s material "Olika är normen" (Sveriges kommuner och landsting), redogjorde Gisela Berg Rudolfsson, Mia Sandell, Susanne Bäckman, Linda Rydberg, Jennie Dahlström och Sara Pettersson för deras arbete med att skapa en lärmiljö där alla elever inkluderas.

Text och bild: Lars Ingemarson

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 13 augusti 2018