JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2020 / Kommun och polis agerar mot bedrägerier

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Kommun och polis agerar mot bedrägerier

Publicerad 10 december 2020

Lämna aldrig ut kod eller bankID till någon annan person

Antalet anmälningar om bedrägeribrott i Laholms kommun skjuter i höjden. Personer över 65 år är särskilt utsatta. Utvecklingen oroar kommunledningen, som i ett gemensamt utskick med polisen uppmanar till försiktighet och ger råd på hur man skyddar sig mot bedrägerier.

Hittills i år har polisen fått in 160 anmälningar, en ökning med 77 procent jämfört med i fjol.

- Det är oroväckande, och det är väldigt tydligt vem som drabbas mest, personer över 65 år, säger kommunpolis Kristian Nilsson.

Utvecklingen i Laholms kommun med kraftigt stigande anmälningar av bedrägeribrott följer mönstret för polisområde Väst (Halland, och Västra Götaland).

Kommunledningen i Laholm är bekymrad över detta, och agerar nu tillsammans med polisen. I ett planerat utskick till alla kommuninvånare över 70 år uppmanas de att vara vaksamma mot okända personer i telefon eller vid hembesök.

"Bedrägerierna är oacceptabla och vi oroas över det sätt som bedragarna lurar personer. Vi känner verkligen för dem som blir utsatta och förstår den förtvivlan och uppgivenhet som följer av att bli avlurad sitt sparade kapital eller värdesaker," skriver kommunråden Erling Cronqvist (C), Roland Norrman (M) och Kjell Henriksson (S) i ett följebrev till utskicket.

Förlorade 300 000 kronor

Kommunrådens reaktion är som sagt en följd av antalet anmälningar, men också konkreta händelser. För en tid sedan länsades exempelvis kontot hos en äldre person. Närmare 300 000 kronor hamnade i en bedragares ficka. Personen lurades att lämna ut sitt bankID till någon som påstod sig ringa från Telia med erbjudande om ett mer fördelaktigt abonnemang. Den äldre personen följde uppringarens instruktioner. På ett ögonblick var kontot tomt.

- Bedragarna blir allt mer förslagna och hittar ständigt nya sätt att lura folk på pengar och värdesaker. Mitt råd är därför att aldrig lämna över legitimation, bankkort eller kod till någon annan person. Och att aldrig släppa in en obekant person i bostaden, säger kommunpolis Kristian Nilsson.

Bedrägerier kring vaccination

Han varnar också för bedrägerier kopplade till kommande vaccination mot sjukdomen covid-19. Vaccinationen är gratis, vilket regeringen understrukit med kraft. Samtidigt rider ljusskygga personer på folks rädsla för att drabbas av sjukdomen med erbjudande om snabb tillgång till vaccination, förutsatt att man betalar för detta.

- Gå inte på detta, understryker kommunpolisen.

Råd för hur du skyddar dig

  • Lämna aldrig ut personlig information över telefon eller till någon som kommer hem till dig. Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Ingen seriös aktör skulle be dig om detta per telefon eller genom ett besök hemma hos dig. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Lägg på luren om en obekant person ringer och du blir osäker. Det gäller oavsett om personen utger sig för att vara en vän, en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet som exempelvis polisen.
  • Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem. Stäng dörren om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank- eller kreditkort, eller andra värdesaker. Om någon kontaktar dig med ett sådant ärende är det en bedragare.
  • Lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person. Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information om dig på nätet eller på andra sätt för att vilseleda dig. I nuläget finns till exempel bedragare som säger sig behöva din information på grund av corona-viruset covid-19.
  • Ring en anhörig eller bekant om du känner dig osäker. Om du blir kontaktad av någon som ber om information som gör att du känner dig osäker, sök stöd hos en anhörig eller bekant.
  • Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14.

På polisens webbplats finns mer information om hur man skyddar sig mot bedragare. Länk till platsen hittar du på denna sida. 

Text: Lars Ingemarson

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Annika Lindblad
Sidan uppdaterad den 2 februari 2021