JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Nyheter / Nyheter 2022 / Kommunen ser över funktion i sitt nya telefonisystem

Kommunen ser över funktion i sitt nya telefonisystem

Publicerad 21 december 2022

Den 26 oktober i år infördes ett nytt telefonisystem i Laholms kommun. Från den dagen har vissa av de samtal som ringts in även spelats in och sparats på en central server. I samband med att detta under tisdagen den 20 december kom till kommunledningens kännedom beslutade kommunchefen att omedelbart stänga av inspelningsfunktionen.

Kommunen kan konstatera att från det att det nya systemet togs i bruk har vissa samtal spelats in. Omfattningen och om det gäller alla samtal som ringts till och från kommunen är fortfarande under utredning. Inspelningsfunktionen är en grundinställning i det nya telefonsystemet och kommunchef Anders Einarsson beslutade omedelbart då det kom till kommunledningens kännedom att stänga av funktionen temporärt för att utreda om och i så fall hur tjänsten ska användas.

- Kommunledningsgruppen tar den här frågan på största allvar. Det vi vet idag är att den enda funktion som haft tillgång till den server där samtal sparats är kommunens IT-enhet. Samtalen har sparats i 24 timmar och sedan automatiskt raderats. När de väl raderats går de därefter inte att återskapa, säger Andreas Meimermondt, förvaltningschef Kultur- och utvecklingsförvaltningen samt tillförordnad kommunchef i Laholms kommun.

Kommunledningen menar vidare att det kan finnas verksamheter där den här funktionen är viktig för medarbetarnas säkerhet. Man tänker då på sådana delar av organisationen där det är ganska vanligt att man utsätts för hot och våld.

- Vi måste utreda om det, ur ett juridiskt och tekniskt perspektiv, är möjligt att använda funktionen på ett hållbart sätt. Antingen i begränsad omfattning eller för alla våra medarbetare. Prioritet för Laholms kommun är givetvis både våra medarbetares trygghet såväl som medarbetarnas och invånarnas integritet. Därför har vi stängt av inspelningsfunktionen under utredningstiden. Man skall givetvis kunna känna sig trygg, ur alla aspekter, med att ringa samtal till och från kommunen, menar Andreas Meimermondt.

Funktioner för att spara röstmeddelanden och sms påverkas inte, utan är fortsatt aktiva i kommunens telefonisystem.

 Kontaktuppgifter: Andreas.meimermondt@laholm.se, 0765-167 903.

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Annika Lindblad
Sidan uppdaterad den 21 december 2022