JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Nyheter / Nytt statligt servicekontor öppnar i Laholm

Nytt statligt servicekontor öppnar i Laholm

Publicerad 08 april 2022

Den 31 maj öppnar Statens servicekontor i Laholm. Där kan medborgare och företagare få information och rådgivning från Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten.

Servicekontoret i Laholm blir landets 121:e, och fler planeras att öppnas de närmaste åren på olika platser i Sverige.

- Vi öppnar de nya kontoren för att få en ökad statlig lokal närvaro i hela landet. Servicekontoret blir första vägen in, vi ska finnas för de som verkligen behöver oss, säger Eva Arnell, chef för Region Väst.

Sedan tidigare finns det ett servicekontor i Halmstad, som har varit det närmaste för invånarna i Laholms kommun. Det nya servicekontoret i Laholm kommer att öppna i lokaler på Lantmannagatan 1b, i Siloetten, där även Polisen finns.

- Det var glädjande när vi fick det här beskedet. Den statliga närvaron betyder väldigt mycket för kommunens invånare och vi ser fram emot att de ska öppna, säger Erling Cronqvist (C), kommunråd i Laholms kommun.

Invigningen är planerad till den 24 maj och den 31 maj öppnar kontoret för besökare.

Det här kan du få hjälp med

Statens servicecenter i Laholm kommer att vara öppet två dagar i veckan, tisdag och torsdag klockan 10-15, med lunchstängt klockan 12.30-13.30.

Till Statens servicekontor i Laholm kan du som privatperson eller företagare komma för att få hjälp från fyra olika myndigheter: Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.

Det kan till exempel handla om deklarationer, folkbokföring, sjukpenning eller pensioner. Däremot kommer inte ID-kort att kunna utfärdas på kontoret i Laholm.

Saker som du kan få hjälp med på det statliga servicekontoret är bland annat det här:

  • Allmän vägledning och råd
  • Hjälp med blanketter och ansökningar
  • Information om pågående ärenden
  • Hjälp att boka möten med myndighetshandläggare i specifika ärenden.

- Vi guidar och hjälper, men tar inga beslut, säger kontorsområdeschef Marie Petersén.

Kontoret kommer att vara öppet för personliga spontana möten och det går även att ringa dit. Men det ska inte gå att boka möten.

Här kan du läsa mer om Statens servicecenter

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Annika Lindblad
Sidan uppdaterad den 8 april 2022