Du är här: Start / Nyheter / Prisregn på fullmäktigemöte / Personalpris till kanslienheten

Året personalpris gick till kanslienheten

Förstora bilden - Förtidsrostning_källare_nr2.jpg

Varje dag inför det allmänna valet i höstas sorterade Björn Chebrell, Jonas Påhlsson och Kajsa Aldstedt förtidsröster i Stadshusets källare.

Vart fjärde år tillkommer en diger arbetsuppgift för personalstyrkan på Laholms kommuns kanslienhet. För att hantera valet utöver ordinarie arbetsuppgifter krävs en stor dos av planering och att alla på enheten drar sitt strå till stacken. Av den anledningen gick årets personalpris till medarbetarna på kansliet.

I sin roll som kommunsekreterare för kommunstyrelsen fick Jonas Påhlsson veta i förväg att personalpriset skulle tillfalla hans enhet. Ändå kom det lite som en överraskning när personalenheten tillsammans med personalutskottets ordförande överraskade med tårta på ett "arbetsmöte" med hela kansliet.

- Jag tänkte faktiskt inte på det då, jag hade ju flera punkter jag behövde avhandla på detta mötet, säger Jonas och ler.

Omfattande arbetsinsats

Arbetet med valet som genomfördes i september började redan i våras med att förbereda beslutsunderlag till valnämnden och planera all logistik. Nämndsledamöterna skulle utbildas parallellt med de närmare 150 röstmottagarna som skulle bemanna de 14 valdistrikten runt om i kommunen på själva valdagen. Utöver det skulle alla som ville kunna förtidsrösta under cirka två och en halv veckor innan valdagen.

- Vi jobbade säkert två timmar om dagen med att sortera röster under förtidsröstningen. Det hade aldrig gått om inte alla på enheten hade hjälpts åt, säger Kajsa Aldstedt, jurist på kansliet.

Vid sidan om att arbetet med valet hade medarbetarna på kansliet även sina vanliga arbetsuppgifter att sköta. Och mycket går inte att skjuta på framtiden.

- Även om det är valtider så har fullmäktige och kommunstyrelse sina möten som vanligt som ska förberedas och hanteras. Men vi fixar det för att vi hjälps åt och så får det bli en hel del övertidstimmar, berättar Irina Boutenko som är kommunsekreterarassistent på kansliet.

Applåder på länsstyrelsen

Med 100 valsedlar per (röstberättigad) person, förtidsröstning, olika valdistrikt, 150-talet röstmottagare och alla andra parametrar är det lätt att förstå att något kan bli fel. Men med applåder från Länsstyrelsen och inget överklagande från någon missnöjd valdeltagare bör medarbetarna på kansliet kunna luta sig tillbaka och vara mer än nöjda över sin arbetsinsats.

- Det var faktiskt så. De som lämnade sina röster innan oss på Länsstyrelsen fick sortera om flera gånger. Men vi hade inte ett enda fel när de kontrollerade våra röstsedlar så Laholm fick applåder av Länsstyrelsen, säger Irina Boutenko stolt.

Det enda arbete som återstår av höstens valarbete är att städa det sista. Men det får nog vänta ett tag till.
- Först har vi ett kommande EU-val vi behöver börja fokusera på, säger Jonas Påhlsson.

Motivering till årets personalpris

"Medarbetarna på Kanslienheten har tillsammans genom sitt engagemang, vilja och styrka lyckats nå det gemensamma målet med ett lyckat valår för Laholm. Genom deras starka teamkänsla och tack vare att alla samarbetade mot det gemensamma målet så blev även detta valåret en dag där vi alla kunde lägga vår röst för framtiden."

Kanslipersonalen

Kansliet består av Katarina Paulsson (enhetschef), Jonas Påhlsson (kommunsekreterare), Irina Boutenko (kommunsekreterarassistent), Kajsa Aldstedt (jurist), Ulf Pettersson (arkivarieassistent), Björn Chebrell (arkivarieassistent) och Bengt-Arne Alexandersson (assistent).

Text: Viktor Héden, bild Lars Ingemarson

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 18 december 2018