Du är här: Start / Nyheter / Tågstopp i Knäred och Veinge 2023

Tågstopp i Knäred och Veinge år 2023

Publicerad 14 november 2018
Förstora bilden - Elisabet_Dag_Jonas_2018-11.jpg

Ett glatt gäng, Dag Hultefors, Elisabet Babic och Jonas Bergman, som ser fram emot persontrafik på Markarydsbanan.

Mot slutet av år 2023 öppnas den 77 kilometer långa Markarydsbanan för persontrafik. Med en timmas mellanrum kommer Pågatåg att trafikera sträckan Halmstad och Hässleholm med tågstopp i Knäred och Veinge.

- Det är ett oerhört positivt besked för Laholms kommun och särskilt då för dessa orter vars utvecklingsmöjligheter förbättras rejält, säger kommunstyrelsens ordförande Elisabet Babic (M).

På onsdagen offentliggjordes Trafikverkets "Åtgärdsvalsstudie" för Markarydsbanan. I samband med detta kallade Trafikverket, Region Halland, Laholms och Halmstads kommun till presskonferens för att presentera utredningen som många väntat på, inte minst företrädare för Laholms kommun.

Nya pendlingsmöjligheter

Persontrafik på hela bansträckningen – i dag bedrivs denna enbart på sträckan Hässleholm – Markaryd – har länge varit på politikers och ortsbors läppar i Laholms kommun. Med tågstopp i Knäred och Veinge öppnas helt nya möjligheter till pendling, och på sikt ökad inflyttning när resmöjligheterna med tåg blir ett attraktivt miljövänligt val.

Elisabet Babics förlösande ord, "äntligen", fällt på presskonferensen vid järnvägsstationen i Halmstad, var en kort och koncis sammanfattning av Laholms kommuns mångåriga engagemang i frågan. Att dra igång persontrafiken med tågstopp före 2023 lär dock inte bli aktuellt.

Förutom bättre pendlingsmöjligheter med tågstopp i Knäred och Veinge ser kommunstyrelsens ordförande i Laholm, Elisabet Babic, också potential för orterna att bli attraktiva besöksmål. 

"Attraktiv, pålitlig och kostnadseffektiv"

Med stöd av Trafikverkets utredning underströk Dag Hultefors (M), ordförande i Region Hallands tillväxtutskott, att trafiken svårligen kan dras igång tidigare om denna ska bli " attraktiv, pålitlig och kostnadseffektiv". Och det är mycket som förestår innan den första resenären kan stiga på tåget i Veinge och Knäred.

Perronger med rejäla vindskydd ska byggas på de båda ortena, nytt mötesspår måste till i Knäred och järnvägsstationen i Halmstad byggas ut för att kunna ta emot fler tåg.

- Vår ambition är att göra Markarydsbanan till ett bra val för pendlare till jobbet eller skolan och för dem som reser längre. Det kräver att tågen går varje timma och att resenärerna kan lita på att de går enligt tidtabell, poängterade han, och pekade därvidlag på pålitliga anslutningar vid byten i Halmstad och Hässleholm.

- I annat fall är risken stor att tågresande blir mindre attraktivt.

Dörr på glänt till 2021

Men han ställde ändå dörren på glänt för tågstopp 2021, förutsatt att åtgärderna på orterna och i Halmstad färdigställts. Något mötesspår i Knäred kan det dock inte bli tal om till dess och därmed begränsas trafiken till varannan timme.

- Det minskar förstås intresset för att ta tåget, och vi är angelägna om att erbjuda en riktigt attraktiv resmöjlighet från start.

Enligt Fredrik Berthel, utredningsledare på Trafikverket, blir det också dyrare att driva trafik varannan timme i förhållande till entimmas trafik.

- Vår utredning pekar på att entimmastrafik ger 50 procent täckning av kostnaderna medan trafik varannan timme landar på 35 procent.

40 procent reser vidare

Trafikverket bedömer också att cirka 40 procent av resenärerna på Markarydsbanan kommer att använda tåget för vidare resa med anslutning till tåg antingen i Halmstad eller Hässleholm.

- Trafik varannan timme, utan mötesspåret i Knäred, kan då ge upphov till förseningar med påföljd att resenärer missar anslutande tåg vid ändstationerna. Det vill vi undvika, säger Daniel Modiggård, trafikplaneringschef på Hallandstrafiken.

Persontrafik på Markarydsbanan blir nämligen en viktig kugge för att knyta samman tågtrafiken mellan Västkustbanan, Södra Stambanan och järnvägsnätet mot Blekinge.

Halmstad - regional nod

Kommunstyrelsens ordförande i Halmstad, Jonas Bergman (M), ser också mycket positivt på satsningen, och beskriver den som en del i stadens fortsatta utveckling som regional nod.

- Men framför allt är det en klimatvänlig satsning som underlättar människornas vardag, och gör tåget till ett attraktivt val för pendling österut, till och från Halmstad, säger han.

120 miljoner kronor

Med Trafikverkets utredning på bordet ska myndigheten tillsammans med Region Halland och Halmstads och Laholms kommun ta ställning till kostnadsfördelningen. Det handlar om cirka 120 miljoner kronor varav 20 miljoner går till insatser som ger möjlighet till högre hastighet på banan.

Laholms kommun är beredd att ta sin beskärda del, investeringar vid stationerna i Knäred och Veinge.

- Nu är det viktigt att vi kommer igång så att vi hinner med allt som ska göras. Tågstoppen är viktiga för orterna, inte minst för Knäred som har sämre kollektivtrafik jämfört med Veinge med relativt täta bussförbindelser. Därför börjar vi vår satsning i Knäred, säger Elisabet Babic.

Text och bild: Lars Ingemarson

 

Nyhetsarkiv
Kommentera sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig.

Kontrollord: ACN
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan uppdaterad den 14 november 2018