Du är här: Start / Om kommunen / Ekonomi / Information till våra leverantörer

Information med anledning av coronavirus och covid-19

 

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Information till våra leverantörer

Leverantörsfakturor till Laholms kommun

Laholms kommun hanterar cirka 35 000 leverantörsfakturor varje år. Idag är huvuddelen pappersfakturor men vi arbetar med att effektivisera vår hantering av fakturor genom att ta emot fler elektroniska fakturor. Som leverantörer sparar ni kostnader på både porto och brevpapper samtidigt som vi tillsammans värnar om vår miljö. Vi föredrar därför att ni skickar elektroniska fakturor till kommunen.

Elektroniska leverantörsfakturor

En elektronisk faktura är en faktura som både skickas och tas emot i elektroniskt format. Kommunen använder en e-fakturastandard som kallas Svefaktura. Pdf-fakturor räknas däremot inte som elektroniska fakturor då det är en bild och kräver manuell behandling.

Laholms kommun samarbetar med Pagero AB som hanterar transporten av e-fakturor till oss. Genom detta samarbete kan ni erbjudas ett flertal olika e-fakturalösningar beroende på typ av företag och fakturaflöde. Exempelvis kan leverantörer som inte kan skicka e-fakturor från sina system registrera fakturor i ett webbformulär och på så sätt skicka fakturan elektroniskt. Detta är ett kostnadsfritt alternativ.

Ta gärna kontakt med Pagero för att ta reda på hur ni kan skicka e-fakturor till kommunen, tel 031-730 88 00. Ni kan också vända er direkt till kommunens ekonomienhet. Kontaktperson är Tommy Karlsson tel 0430- 152 64.

Se länkar på denna sida för mer information

Pappersfakturor

Ni kan även skicka pappersfakturor till oss om det passar er bättre. När fakturorna mottagits skannas dessa och överförs till den elektroniska fakturahanteringen. Fakturorna med eventuella bilagor sänds till nedanstående adress:

Laholms kommun
Box 65
312 21 Laholm

Undantag gäller socialtjänstens klientfakturor och utländska fakturor som liksom övrig post skickas till Laholms kommun 312 80 Laholm.

Beställaren måste alltid ange ett referensnummer, vilket anges på fakturan, i första hand i fakturans adressfält. Referensnumret fungerar som adressat i systemet, och det består av sex siffror.

Betalningsvillkor

Laholms kommun accepterar inte andra betalningsvillkor än 30 dagar från ankomstdagen om inte annat särskilt har avtalats. Liksom tidigare accepteras inte expeditions-, fakturerings- eller liknande avgifter eller undantag från räntelagen.

 

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Gerd Danielsson
Sidan uppdaterad den 18 mars 2020