Du är här: Start / Om kommunen / Kommunfakta / Internationellt / Mini Olympics / 2005 - Nurmes

2005 - Nurmes

Dagbok - Miniolympics 2005

Avresa 26 juni 2005

Söndagen den 26:e juni samlades delegationen vid Laholms busstation kl. 04.15 för avresa med buss till Malmö och sedan med tåg till Kastrup. Flyg avgick till Helsingfors där några timmars väntan skedde i avvaktan på vidare flyg till Kuopio. Finländarna mötte upp och välkomnade både oss och engelsmännen som ankom en halvtimma senare. En 2 timmars bussfärd till Nurmes väntade innan vi anlände till Hyvärilä vid 19-tiden, vår huvud-destination som låg i en fantastik miljö strax utanför Nurmes. Polackerna anlände redan på lördagen.

Vid framkosten inkvarterades alla i campingstugor med plats för 4 i varje. För första gången i Mini Olympics historia blandades deltagarna även i boendet vilket var ett djärvt och spännande grepp. Alla ”tvingades” därmed använda engelskan direkt. Väl inkvarterade och efter middag började teambuildning o isbrytaraktivitet. Danskarna dök aldrig upp men däremot myggen!

Måndag 27 juni

Efter frukost inleddes dagen med välkomsttal och information av Sanna Kortelainen, Managing Director, för Hyvärilä Holiday and Youth Centre. Praktisk information och säkerhetsföreskrifter gicks igenom utöver den lagindelning som då också skedde. Vi delades upp i 4 olika lag, mixade nationalitets- och könsmässigt. Därefter åkte vi buss till Nurmes stad för ”Town Adventure”, vilket innebar att vi gick till olika stationer spritt placerade över Nurmes för aktiviteter såsom, flottbygge, ordlekar, frågesport, vattenhinkstävling etc. Vi fick också frågor att ta reda på vilket föranledde både biblioteks- och kyrkobesök. Lunch intogs på en fritidsgård innan aktiviteterna fortsatte och avslutades med besök på marknaden i Nurmes. Därefter väntade ett par kilometers promenad hem igen och bastu! - en ovanlig upplevelse för engelsmän o polacker.

Tisdag 28 juni

Dags för finsk idrottsdag - Karelian Olympic. Förutom volleyboll och fotboll, bjöds det på finsk baseball vilket visade sig vara en variant på vår brännboll. Efter regelgenomgång var det dags att spela och några fina lycko ?-träffar registrerades. Vi spelade också Guká, som kan liknas vid en variant på vårt kubb, ett populärt spel i Finland. Efter detta hölls några (väldigt) annorlunda lekar, vad sägs om kast med liten tepåse, gå runt huset i lag o träffa närmast tid, ”Kill the Mice”, spotta ärtor i hink. Tja - vad ska man säga? Före kvällsmiddagen genomfördes flaggcermoni och prisutdelning. Vi laholmare klämde till med Du gamla du fria och kände oss riktigt svenska. På kvällen såg några finsk ungdomsfilm, andra lirade fotboll, en del badade och några spelade golf.

Onsdag 29 juni

Stor shoppingdag hägrade. Vi åker buss till Kuopio, stad med ca 70 000 invånare för shoppingtur. Resan tar nära 2 timmar men väl framme väntade ”prisspaning” och förhoppningsfulla fynd. Tyvärr visade det sig att de finska priserna var klart högre än de svenska men en del souvenirer och gåvor hem köptes in. Samtliga återträffades ganska omgående på McDonalds utav någon konstig anledning – lunch avnjöts dock från bussen med medhavda mackor, frukt och dricka. Väl hemma i Nurmes igen fick vi på kvällen möjlighet att pröva de inhemska specialiteterna med högst blandad smakupplevelse. Vår ledarstab hittade också vattnet för bad innan kortspelet kom igång på den sena timmen.

Torsdag 30 juni

Vi beger oss iväg på vandring till Ellunkallio med ryggsäckar för en heldagsutflykt genom skogen. Färden går genom björn och vargrika trakter dock utan vi får syn på någon. Efter ca 1½ timme kommer vi fram till destinationen som visar sig vara en otroligt vacker plats. Lunch förtäres och några passar på att bada både i vattnet och naturligtvis bastu. Ellunkallio har 2 olika bastubyggnader, övernattningshus och grillplatser vilket vi också prövar. Nytt för oss var att grilla pannkakor. Efter hemkomst på kvällen uppvaktade vi en engelsk deltagares födelsedag, lirade fotboll och tränade inför lördagens uppträde vi skulle genomföra.

Fredag 1 juli

Flytväst på! Dags för att ge sig ut med kanot och ”Churchboat”. Vi prövar vattenfarkosterna och sedan blev det ”art work” där vi jobbade med ull. En heldag som sedan avslutas med disco och ”evning snack”, - något tilltugg som bjöds varje kväll. På kvällen hade vi ett ledarmöte där vi bl a utvärderade och diskuterade framtid. Många viktiga synpunkter, både avseende hur vi upplevde veckan i Nurmes och hur vi ska arbeta framöver med Mini Olympics ventilerades.

Lördag 2 juli

På förmiddagen beger vi oss till Bomba, ett område någon kilometer från Nurmes, som innehåller bla Kareliska byggnader, minnesmärken, SPA, kyrka och marknadsplats. Vi fick en guidad visning och kunskaper om den Kareliska kulturen och historian. Bomba är ett välbesökt område i Finland dit många turister åker. Eftermiddagen inleddes med ett iskallt dopp i sjön innan ”Mini Olympics party” började med uppträde, tal av Nurmes borgmästare och våra egna framträdanden vi tränat på. Kvällen avslutades med middag, tal och överlämning av presenter. Samtliga deltagare erhöll diplom, t-shirt, strumpor, pennor mm.

Söndag 3 juli

Avresedag och slut på årets Mini Olympics. Vi tackade våra värdar innan bussen avgick till Kuopio flygplats med oss alla från Laholm, Amber Valley och Glogow. Tid fanns att säga hej då till alla. Några tårar fälldes men många tyckte det nog skulle vara skönt o komma hem igen efter en härlig upplevelse i Finland med många nya erfarenheter och kompisar. Vi laholmare fick tid över att göra en egen utvärdering över en bit mat på flygplatsen.

Vi som var där:

Marie Andersson, Kajsa Nilsson, Rebecca Stjärna, Line Persson, Nancy Winblad

Emy Pramgård, Sandra Stjärna, Marina Johansson, Sofia Spiljak, U-ledare.