Du är här: Start / Om kommunen / Kommunfakta / Internationellt / Mini Olympics / 2009 - Glogów

2009 - Glogów

Dagbok Mini Olympics

Söndag 21 juni

Avresa kl 12.00 med buss från Laholms busstation för transport till Svågetorp, tåg till Kastrup och sedan flyg till Wroclaw. Inga förseningar denna gång och vi blev hämtade med minibuss för en tre tim lång färd till Radzyn, fyra mil norr om Glogów. Väl där fick vi en utmärkt men sen middag. Engelsmän, polacker och tyskar hade redan gått o lagt sig. Vi glada Laholmare utforskade omgivningen lite innan vi också knoppade in efter en låååång resdag.

Måndag 22 juni

Efter stadig frukost blev det bussfärd in till stadshuset i Glogow. Invigningstal av borgmästaren och därefter lagindelning i mixade lag både nations- o könsvis. Kul att Glogow också bjudit in tyska Eisenhuttenstadt till årets mini olympics vilket innebar att vi äntligen blev fyra länder igen och därmed 10 deltagare i varje lag. Förmiddagen fortsatte med guidad visning (på engelska?) i Glogow´s fort. Efter medhavd lunch i det fria åkte vi till en fin idrottsanläggning för våra första aktiviteter, beachvolleyboll och beachhandboll. Några prövade även på bad i den fina utebassängen. Stämmningen på topp!! På kvällen "free time" för socialicering - jättekul! -fotbollen fram förståss :)

Tisdag 23 juni

Morning! 17 grader, mulet o kallt - vad gjorde det när det var dax för kanottävling vid vår natursköna anläggning i Radzyn. Sjön låg bara 100 m från vårt "lite mögliga" boende. Kul var det och naturligvis hamnade några i vattnet. Mellan vattenfighterna spelade vi både fotboll, basket, "uteinnebandy" o joglerade med bollar. Mycket skratt o engelskan kom igång ordentligt mellan deltagarna.

Efter sedvanlig god lunch var det dax för en av veckans höjdpunkter, Paintball!

Jisses vad färg det gick åt...några blåmärken blev det också! Klättervägg och kvällsgrillning vid lägerelden avslutade en härlig o rolig dag!

Onsdag 24 juni

Förmiddagen åkte vi till Glogow och dess "livsnerv", kopparsmälteriet, för studiebesök. Bra och erfaren guide berättade om tillverkningen av koppar, silver och guld! Busstur genom det enorma och välbevakade! fabriks-området. På eftermiddagen tävlingar i fotboll och basket. Därefter blev det bad i en bassäng på en skola. Kvällen ägnades åt social samvaro.

Torsdag 25 juni

Vi åkte till Lubiatow för segling, tyvärr inte någon vidare vind denna dag och en del väntan blev det allt. Konsten att rigga en båt lärde vi oss och en tur ut på vattnet hann alla med. Eftermiddagen blev en höjdare! "poängpromenad" eller om det nu var löpning? med stationer och uppgifter att lösa - riktigt roligt och väldigt teambuildande. Kvällsgrillning med gitarrer o sång igen - härligt!

Fredag 26 juni

Resa till en större stad, Zielona Gora (ca 300 000 inv). Efter besök på "The Palm House" där vi bjöds på glass mm var det dax för shopping! Det dröjde inte många sekunder förrän alla var utspridda i det stora shoppingcentrat och i stan. Alla hittade dock tillbaka på utsatt tid o plats och vi kunde resa hemåt o förbereda oss för discot - jisses vilket drag det blev! Trodde takpannorna skulle trilla ner...inte någon som satt ner här inte...Superkul! Ledarmöte hölls också under kvällen.

Lördag 27 juni

Efter frukost hade vi art workshop. Landsvis tillverkades afficher om vad man tyckte Mini Olympics stod för och hur man upplevde det. Fina alster målades fram innan det var dags för att skriva hälsningar till alla deltagare på röda hjärtan som vi var och en fick med hem. Eftermiddagen ägnades åt träning på de uppträden vi skulle göra på kvällens stora middag.

Middagen blev en kalastillställning och Laholmsungdomarna gjorde ett bejublat framträde, Abba, midsommar, dans och sång gjorde succe. De enda som visade sig klara av vårt medhavda godis (djungelvrål) var våra två nedresande politiker från Laholm, Kenneth Nilsson och John-Arne Larsson. Glogow´s borgmästare mfl gick konstigt nog ut på toa efter visst minspel :)

Gåvor överlämnades naturligtvis hit o dit, likaså en del tal hölls,. Självklart tackade vi Glogow för arrangemangen och Kenneth bjöd avslutningsvis in till Mini Olympics i Laholm 2010. Sen åkte kostymen av och lägerelden hägrade.

Söndag 28 juni

Farväl...snyft... våra nyvunna kompisar och vi ska åka hem...näää - ingen ville det skulle ta slut, vi har ju haft sååå kul tillsammans. Amber Valley åkte 06.00 o visst var vi där o sa adjö eller på återseende. När bussen åkte bjöd vi naturligtvis på "vågen". Samma procedur när Tyskarna åkte 09.00.

Packning o avresa tillsammans med Polenungdomarna in till Glogow stad där vi mumsade pizza innan vi for till Wroclaw o flygplatsen. Väl där i väntan på avgång gjorde vi utvärdering. Hemma i Laholm kl 23.30 nöjda, glada men lite ledsna för att "vips det tog slut" (för denna gång)

Ja, visst ja, får gratulera Andreas som äntligen ledde team Black till seger efter 5 års försök. Tack till Alla ni supergoa ungdomar!, även Amanda som lät mig smaka polsk jordkaka efter den klockrena fällningen i fotbollen :) ...smakade ungefär likadant som hemma, fast det sitter fortfarande grässtrå mellan tänderna :)

Tack också till Laholm och våra vänortskommuner för Ni ger våra fina ungdomar denna fantastiska o oförglömmliga upplevelse!

Ungdomarna är vår framtid!

Vi laholmare som var där;

F.v: Mats Franzén - ledare, Jonathan Widenborg, Emma Johansson, Nellie Weeks-ungdomsled. Amanda Persson, Andreas Ottosson - ledare, Agnes Haraldsson, Patrick Herpai, Jack Johansson och Olof Björk - ungdomsled.