Du är här: Start / Om kommunen / Kvalitet och jämförelser / Kvalitetsdeklarationer / Havsbadet

Havsbadet

Förstora bilden - Strandbild_2010.jpg

Laholms kommun är unik med en 12 km lång sandstrand. För att ytterligare höja standarden i kustområdet arbetar vi med ständig utveckling av miljö, information, säkerhet, service, tillgänglighetsanpassning etc.

Till havsbadet finns många nedgångar. Vid de tre större entréerna till stranden, Birger Pers väg, Kolonivägen och Stora Strandvägen, finns under sommaren utökad service, t ex strandkiosker, strandvärdar, volleybollnät, sittkuddar och picknicbord, samt tillgång till vatten och duschar.

Under sommarmånaderna bemannas stranden av strandvärdar för att öka trivseln och säkerheten. Detta är ett samarbete mellan räddningstjänsten och andra kommunala verksamheter. Värdarna går på gymnasieprogrammet Risk– och säkerhet och har fått extra utbildning inför arbetet som strandvärdar. De har tillgång till en livräddningsscooter och ett terrängfordon, för att snabbt kunna förflytta sig utmed stranden. Förutom livräddande insatser kan värdarna hjälpa till med, bland annat, turistinformation, olika mindre personskador, samt kontroll av toaletter och livbojar.

Vårt ansvar

  • Badvattenprover tas på tre olika platser under perioden 10 juni-20 augusti. När analyserna är klara anslås resultaten på havsmyndighetens hemsida, www.havochvatten.se.
  • Strandrensningsmaskinen används framförallt vid de tre stora entré-erna, minst en gång per vecka, under badsäsongen.
  • Tillgång till ett stort antal toaletter under badsäsong, varav sex är handikappanpassade.
  • Under badsäsong, 20 juni - 20 augusti, städas toaletterna minst en gång per dag och stranden ses över måndag-fredag.
  • Soptunnor är placerade med 200 m mellanrum längs stranden under badsäsongen. Soptunnorna töms minst en gång per dag under badsäsongen och vid behov under perioden september-maj.
  • Tillgång till duschar finns på sex ställen utmed stranden.
  • Badräcke sätts upp varje år vid Kolonivägen.

Synpunkter, klagomål och beröm

Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information för att bli bättre. Därför vill vi gärna att du berättar vad du tycker om det vi gör och det bemötande vi ger. Lämna dina synpunkter via www.laholm.se eller Medborgarservice på telefon 0430-150 00.

 

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Kristina Rosendahl
Sidan granskad den 28 maj 2018