JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Om kommunen / Kvalitet och jämförelser / Kvalitetsdeklarationer / Mottagning nyanlända

Laholms kommuns arbete med covid-19

Klicka här för att ta del av uppdaterad information

Mottagning nyanlända

Det här är vi...

Vi ansvarar för bosättning och mottagandet av nyanlända* med flyktingbakgrund som har uppehållstillstånd samt information om det kommunala stödet för asylsökande.

Mottagning Nyanländas uppdrag är att öka möjligheterna till en god etalering och en bra start i Laholms kommun. Mottagning nyanlända vänder sig till nyanlända med flyktingbakgrund under de första två åren efter folkbokföring i Sve-rige.

Varje år anvisar Migrationsverket nyanlända med flyktingbakgrund till Laholms kommun enligt bosättningslagen och ett fastställt kommuntal. Andra nyanlända bosätter sig i kommunen på egen hand. Vi informerar er om kommunen och det svenska samhället och hjälper er med att etablera myndighetskontakter.

Du kan träffa oss på Campus Laholm, Skottegränd 3 i Laholm.

Varmt välkommen!

*Termen nyanlända används för att beskriva de som erhållit uppehållstillstånd av flyktingskäl, andra skyddsbehov eller av humanitära skäl, samt vissa av deras anhöriga. Asylsökande åsyftar den grupp som inte har erhållit uppehållstillstånd och befinner sig i kommunen.

Vårt ansvar

Som nyanländ eller asylsökande och bosatt i kommunen erbjuder vi dig:

  • Information om Laholm och Sverige.
  • Samtal kring rättigheter och skyldigheter.
  • Hjälp att etablera en första kontakt med myndigheter.
  • Information om ekonomi och sysselsättning, hälsa, barn, skola och föreningsliv.
  • Samtal med hjälp av tolk eller språkstöd.
  • För dig som nyanländ och har kommit till kommunen via anvisning från Migrationsverket ansvarar vi även för att erbjuda boende samt basala möbler. Vid bosättning av kvotflyktingar ordnar vi ett basmöblerat boende samt förbereder mat första dygnet.
  • Du erbjuds ett samtal inom 15 arbetsdagar från det datum vi mottagit hänvisning/bosättningsinformation eller din intresseanmälan.

Synpunkter, klagomål och beröm

Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information för att bli bättre. Därför vill vi gärna att du berättar vad du tycker om det vi gör och det bemötande vi ger. Lämna dina synpunkter via www.laholm.se eller Medborgarservice på telefon 0430-150 00.

 

 

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Jonas Påhlsson
Sidan granskad den 11 januari 2021