Du är här: Start / Om kommunen / Tillstånd / Alkohol och tobak / Tobak

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Tobak

Tillstånd för att sälja tobaksvaror är inte en rättighet för vem som helst, utan ett förtroende från samhällets sida. Att bedriva tobaksförsäljning är förknippat med ett stort ansvar och får inte ske till personer under 18 år. Därför ställer tobakslagen stora krav på den som söker tillstånd.

Tänk på att handläggning av ert ärende först påbörjas när ansökan är komplett och prövningsavgiften är betald.

Regler för försäljning av tobaksvaror

Fr o m den 1 juli 2019 krävs tillstånd för att få sälja tobaksvaror. Ansökan om detta görs till Laholms kommun. Du kan ansöka om ett tillstånd för att sälja till konsumenter, antingen från en butik eller på distans t ex via internet. Om du ska sälja till butiker behöver du ett tillstånd för att sälja tobak genom partihandel.

Om du ska sälja tobak så är det många regler som du måste kunna. Du måste även vara ekonomiskt och personligt lämplig, vilket innebär att kommunen kommer att ställa frågor om dig och bolaget till bland annat Skatteverket och Polismyndigheten. Om du inte har betalat dina skatter i tid eller om du har begått brott så kanske du inte kan få tillstånd att sälja tobak.

Om du får tillstånd så får du inte sälja tobak till personer under 18 år, tobaken du säljer ska ha korrekta hälsovarningar, marknadsföring får inte vara påträngande och du måste sätta upp skyltar som informerar om 18-årsgränsen. Vid misstanke om langning till minderårig får försäljning inte ske.

Kommunen tar ut en prövningsavgift, som inte betalas tillbaka vid eventuellt avslag på din ansökan. Om du får ett tillstånd tas även en årlig tillsynsavgift ut.

Betalningsinformation till dig som vill göra en inbetalning av prövningsavgift för tobakstillstånd:

Betalningsmottagare: Laholms kommun
Bankgiro: 991-1926
Referens: 8210.3114.267.823

Information om ansökan

För att få sälja tobak så måste du ha ett tillstånd. Det är alltid den juridiska personen som gör ansökan. Eventuell fullmakt för den juridiska ska kunna uppvisas. Du ansöker om tillståndet hos Miljökontoret i Laholm.

När du ansöker så genomför vi en utredning för att kontrollera om du kan få ett tillstånd. Om du till exempel är straffad eller inte betalat dina skatter, så är det inte säkert att du får ett tillstånd. Om du inte får ett tillstånd, så kan du överklaga beslutet till domstol.

Om du får ett tillstånd så måste du fortsätta att sköta dig. Du måste sköta din bokföring, betala dina skatter i tid och inte begå brott.

Om du vill sluta sälja tobak

Slutar du sälja tobak ska du anmäla det till Miljö- och byggnadsnämnden i Laholm.

Efter att du kontaktat oss skickar vi ut en blankett som du får fylla i och skicka tillbaka till oss.

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Ulrica Carlsson
Sidan uppdaterad den 14 januari 2020

Kontakt

Alkohol- och tobakshandläggare

Sebastian Stjärneblad
Växel: 0430-150 00
Direkt: 0430-265 65

Medborgarservice

Medborgarservice
Växel: 0430-150 00
Humlegången 6
312 80 Laholm

Medborgarservice öppettider:

Receptionen i stadshuset:

  • Måndag-onsdag klockan 07.45-16.30
  • Torsdag klockan 07.45-17.30
  • Fredag klockan 07.45-15.00
  •  

Laholms kommuns telefonväxel:

  • Måndag-onsdag klockan 08.00-16.30
  • Torsdag klockan 08.00-17.30
  • Fredag klockan 08.00-15.00
  • Lunchstängt klockan 12.00-13.00

Dokument

Länk