Om du upplever svårigheter med att klara dig själv i ditt hem kan du ha rätt till hemtjänst. Begreppet hemtjänst innefattar olika former av hjälp och stöd som kan erbjudas i din bostad. Syftet med detta stöd är att underlätta för dig att leva ett självständigt liv och fortsätta bo kvar hemma så länge du önskar.
Stödet kan ges dygnet runt. Du kan bland annat få hjälp med personlig omvårdnad, hjälp med inköp, matleverans, tvätt och städning.
Ansökan kan göras muntligt via telefon eller skriftligt. Du kan använda vår ansökningsblankett. När du ansöker om hemtjänst får du kontakt med en biståndshandläggare på Socialkontoret som hjälper dig.
Blankett för ansökan om hemtjänst Länk till annan webbplats.
Enligt beslut om förenklad handläggning som fattats i Socialnämnden, Laholms kommun 210622, har kommunens invånare möjlighet att ansöka om trygghetslarm, matdistribution, städning, tvätt och inköp om följande kriterier uppfylls:
När det gäller insatserna städ, tvätt och inköp finns också möjlighet enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) att välja företaget Alfa Hemtjänst med hjärtat.
Hur mycket du betalar för hemtjänst beror på din inkomst och vilken nivå av hjälp du behöver. Den högsta avgiften är 2 575 kr per månad under 2024. Om du får olika typer av hjälp kommer kostnaden ändå aldrig överstiga den summan.
Att välja en privat utförare innebär inte heller några extra kostnader för dig.
Fastställda kostnader för 2024
Avgifter för vård och omsorg inom socialtjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du blir beviljad hemtjänst väljer du själv vem du vill få ditt stöd av.
Du kan välja på:
Valfriheten gäller service- och omsorgsinsatser och instruerade/delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser som utförs mellan klockan 07.00 och 23.00 samtliga dagar i veckan.
Installation, besvarande av trygghetslarm, nattinsatser och matdistribution utförs av kommunen själv.
Du kan få hemtjänst om du är på tillfällig vistelse i Laholms kommun. Det är din hemkommun som gör beställningen till Laholms kommun.
Hemkommunen utreder behov och fattar beslut om insatser. Kontakta din ordinarie hemtjänst så hjälper de dig att göra en ansökan om hemtjänst när du är på tillfällig vistelse i Laholms kommun.
Din hemkommun behöver skicka iväg ansökan minst 2 veckor innan du planerar ditt besök i Laholms kommun.
Länk till blankett för tillfällig vistelse Länk till annan webbplats.
Socialnämnden beslutade i mars 2023 att Laholms kommun inte längre erbjuder hälso- och sjukvård dvs, hemsjukvård till personer som tillfälligt vistas i Laholms kommun. Detta gäller både insatser av sjuksköterska och rehabinsatser av arbetsterapeut och fysioterapeut.
Om du har Laholms kommun som din hemkommun och vill ha hemtjänst tillfällig i en annan kommun, då ska du kontakta biståndshandläggaren i Laholms kommun. De utreder ditt hjälpbehov och gör en beställning till den andra kommunen. Tänk på att vara ute i god tid före din vistelse för att bästa planering ska kunna ske.
Om du inte är nöjd med beslutet har du rätt att lämna in en överklagan till Förvaltningsrätten. Du måste göra detta inom tre veckor från den dag beslutet togs. Om du behöver hjälp med att skriva din överklagan, kan biståndshandläggaren hjälpa dig. Du kan också hitta mer detaljerad information om hur du gör detta i det brev du har fått med beslutet.
Utförare Laholms kommun 0430-159 25
Utförare Alfa med hjärtat AB 0430-103 42
Biståndshandläggare 0430-265 53
Utförare Laholms kommun 0430-159 16
Utförare Alfa med hjärtat AB 0430-103 42
Biståndshandläggare Station 0430-150 61
Biståndshandläggare Tangon, Tivoli och Gamleby 0430-265 29
Utförare Laholms kommun 0430-266 33
Utförare Alfa med hjärtat AB 0430-103 42
Biståndshandläggare 0430-265 88
Utförare Laholms kommun 0430-159 20
Biståndshandläggare 0430-265 85
Utförare Laholms kommun 0430-159 22
Utförare Alfa med hjärtat AB 0430-103 42
Biståndshandläggare 0430-265 92
Utförare Laholms kommun 0430-159 80
Utförare Alfa med hjärtat AB 0430-103 42
Biståndshandläggare 0430-265 36
Gemensam e-postadress biståndshandläggare
Har du synpunkter på eller är missnöjd med verksamheten inom socialnämndens områden?
Berätta det för oss! Att ta tillvara dina synpunkter är ett viktigt led i vårt kvalitetsarbete.
Blankett för synpunkt, klagomål och förbättringsförslag Länk till annan webbplats.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Publicerad: | Senast uppdaterad: