JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Stöd och omsorg / Ekonomiskt stöd / Ekonomiskt bistånd

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Ekonomiskt bistånd

Om du har ekonomiska problem och inte kan försörja dig själv och din familj kan du ansöka om ekonomiskt bistånd, eller försörjningsstöd som det också kallas.

När du ansöker om ekonomiskt bistånd i Laholms kommun får du även stöd i att förändra din situation för att du ska bli självförsörjande så snabbt som möjligt.  

Ekonomiskt bistånd är aktuellt först när du har uttömt alla andra möjligheter till försörjning. Andra möjligheter kan vara:

  • Arbete och löneinkomst
  • Socialförsäkringsförmåner
  • Studiestödsförmåner, ex CSN
  • Egna tillgångar

Att ta reda på innan du ansöker

  • Om du har pengar på banken ska du använda dem i första hand.
  • Om du har egna tillgångar, som till exempel bil eller om du äger din bostad, kan du behöva sälja det för att du ska få pengar till din försörjning.
  • Om du är sambo, gift eller registrerad partner är den personen skyldig att försörja dig.
  • Om du har rätt till andra bidrag, från till exempel Försäkringskassan eller A-kassan, ska du vända dig dit i första hand.

Om du har prövat alla dessa sätt för försörjning kan du ansöka om ekonomiskt bistånd.

Första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd

Om du vill ansöka om ekonomiskt bistånd och inte har kontakt med en socialsekreterare sedan tidigare ska du ringa till mottagningsgruppen på ekonomiskt bistånd för bokning av nybesök. Mottagningen har telefontid: måndag-fredag kl. 8.30-9.30 (förutom tisdagar).

Återansökan för dig som redan har en handläggare

Du kan göra din återansökan om ekonomiskt bistånd digitalt direkt via e-tjänsten i mobilen, surfplattan eller datorn. E-tjänsten är till för dig som har ett pågående ärende på Enheten för ekonomiskt bistånd, och är folkbokförd i Laholms kommun.

Du kan ansöka via e-tjänsten bara en gång per månad.

Så här ansöker du om ekonomiskt bistånd

 

Filmen har undertext, för att aktivera det vänligen tryck på ikonen (C).

 Sök försörjningsstöd via e-tjänst med BankID 

  • Du behöver BankID för att kunna söka via e-tjänsten.
  • Om du saknar BankID kontaktar du din bank.
  • Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om inkomster och utgifter som du tänker ta upp i ansökan. Är ni två som söker så behöver även den medsökandes uppgifter lämnas.
  • Du behöver inte skicka in några underlag, men spara dem för eventuell avstämning/granskning (läkarintyg vid sjukskrivning är undantaget).
  • Uppgifterna du lämnar måste kunna styrkas med underlag vid en avstämning/granskning.
  • För att ditt ärende ska registreras måste du i slutet av e-tjänsten signera ansökan med BankID.
  • Om ni är två som söker behöver både du och din make/maka/partner/sambo signera ansökan elektroniskt med BankID.

Handledning och ansökan

På denna sida under Dokument finns instruktioner på svenska och arabiska hur du ansöker om ekonomiskt bistånd. Under Länkar finns ansökningsformulär. Den finner du även nedan.

 

>> Här ansöker du om ekonomiskt bistånd <<

 

Kan du inte göra din återansökan digitalt?

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd även på pappersblankett. Det är möjligt för dig som saknar BankID. Vi behöver ställa samma frågor oavsett vilket sätt du väljer att ansöka på. De är viktigt att du fyller i alla kolumner som finns i pappersblanketten.

Följ ditt ärende via e-tjänsten ”Mina sidor”

Har du en pågående kontakt med enheten för ekonomiskt bistånd kan du följa ditt ärende via e-tjänsten Mina sidor. Använd länken nedan för att logga in:

>>Logga in på Mina sidor<< 

 Via e-tjänsten kan du se:

  • När din handläggare har börjat hantera din ansökan
  • Ekonomisk beräkning
  • Bedömning och beslut
  • Eventuellt utbetalningsdatum och belopp
  • Vem som är din handläggare
  • Hur du kan överklaga beslutet

Tjänsten är tillgänglig dygnet runt. Således kan du följa ditt ärende via din dator, mobiltelefon eller surfplatta vid en tidpunkt som passar dig. För att kunna använda Mina sidor behöver du ha BankID eller mobilt BankID.

Du måste själv logga in på Mina sidor för att ta del av informationen i ditt ärende. Om ni är gifta eller sambo och ansöker gemensamt kan för närvarande endast en av er ha tillgång till Mina sidor.  

Du kommer även fortsättningsvis att få normberäkning och beslut hemsänt per post med information om utbetalningsdatum med mera.

Mina ärenden i e-tjänsten

Inom kort kommer det att bli möjligt att även följa din e - ansökan om ekonomiskt bistånd under

"Mina ärenden". Vå återkommer med besked kring när den tjänsten kan börja användas.

Frågor och svar

Via sidan "Frågor och svar" får du veta mer om hur det fungerar med ekonomiskt bistånd. 

Länk till "Frågor och svar" om ekonomiskt bistånd

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Malin Carlsson
Sidan uppdaterad den 27 november 2020