Du är här: Start / Stöd & omsorg / Konsumentvägledning / Julhandel

Konsumenttips inför julhandeln

Förstora bilden - Emma_Batarseh_2017-12.jpg

Emma Batarseh ger dig råd och tips inför julhandeln.

Handeln inför julen och efterföljande reor närmar sig med stormsteg. Omsättningen för detaljhandeln under december beräknas uppgå till 78,5 miljarder kronor, enligt Handelns utredningsinstitut. 

Fler och fler handlar på nätet, ett bekvämt sätt där man kan göra fynd. Det är ofta billigare och i många fall smidigare. Men kom ihåg, låter det för billigt för att vara sant – då är det oftast inte sant, kanske rent av ett fult säljknep där det aldrig levereras några varor. Så se upp för piratkopior i julhandeln. 

Se till att det finns ordentlig information på webbplatsen eller i katalogen. Här ska finnas uppgifter om företaget, adresss och telefonnummer, samt totalpris, leveranstid, ångerrätt och en fungerande kundtjänst.

Tänk på att det kan bli krångligt om du vill ångra ditt köp. Vid distansköp har du alltid rätt till 14 dagars öppet köp, men om du ångrar dig får du oftast betala returfrakten själv.

Inte nöjd - hur gör jag då?

Om du vill klaga på en felaktig vara, vänd dig i första hand till säljaren. Kommer ni inte överens kan du få råd och hjälp hos din kommunala konsumentvägledare, Emma Batarseh. Kontaktuppgifter finns på denna sida.

Mer information

Många goda råd inför köpen finns samlade på Konsumentverkets och Konsument Europas webbplatser. Du finner platserna via länkar på denna sida.

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Emma Alm
Sidan uppdaterad den 1 december 2017

Kontakt

Konsumentvägledare

Emma Batarseh
Växel: 0430-150 00

Länkar