Du är här: Start / Stöd & omsorg / Konsumentvägledning / Konsumentlagar

Konsumentlagar

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen gäller när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare. Lagen handlar framförallt om vilka krav du kan ställa på säljaren, om det är fel på en vara eller om den levereras för sent. Spara alltid kvittot så att du kan styrka ditt köp när du kontaktar säljaren.

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen gäller när du som privatperson låter en näringsidkare utföra ett arbete på en sak eller på din fastighet eller förvara en sak åt dig. Det kan vara reparationer, underhåll, installationer eller småhusentreprenader. Förvaring innebär att näringsidkaren tar på sig att förvara en sak åt dig, till exempel magasinering av möbler, förvaring av kläder i bevakad restauranggarderob.

Distansavtalslagen

Från och med den första juni 2000 gäller en ny lag, distansavtalslagen, som ska ge dig ett bättre skydd vid bland annat handel på internet. Lagen omfattar hemförsäljning men även distansavtal, till exempel köp via internet, postorder och telefonförsäljning. Ett distansavtal är när du och försäljaren inte träffas personligen. Lagen innehåller bland annat krav på näringsidkarens informationsskyldighet samt ger nya regler om ångerrätt. Vid hemsförsäljningsavtal och distansavtal har du nu 14 dagars ångerrätt.

Marknadsföringslagen

För att vi konsumenter ska slippa bli lurade av oseriös marknadsföring finns en marknadsföringslag. Marknadsföringslagen ska motverka oriktiga påståenden, oetiska metoder, vilseledande uppgifter och andra ojusta grepp i reklamen. Lagen ställer också krav på att viktig information ska finnas med i annonser och annan marknadsföring. I lagen finns, förutom allmänna bestämmelser, en särskild "förbudskatalog" med nio konkreta regler med krav och förbud.

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Emma Alm
Sidan granskad den 1 december 2018