Du är här: Start / Stöd & omsorg / Konsumentvägledning / Länkar till mer information

Länkar till mer information

Konsumentverket

Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen.

De arbetar med frågor av skiftande slag, som reklam och avtalsvillkor, konsumentinformation, hushållsekonomi och varors säkerhet, kvalitet och miljöpåverkan.

Allmänna Reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister.

Konsumenternas Bankbyrå

Du kan vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå när

  • Du har klagat hos ditt finansiella institut och fått ett besked som du inte är nöjd med. Är det någon idé att gå vidare? Hur går jag vidare?
  • Du är missnöjd och vill ha information om vilka lagar och regler som finns innan du eventuellt klagar.
  • Du vill höra med en oberoende part att den information som du har fått från ditt finansiella institut är rätt.
  • Du önskar information om finansiella tjänster.
  • Vägledningen är kostnadsfri och du har full sekretess i din kontakt med dem.

Konsumenternas elrådgivningsbyrå

  • En självständig rådgivningsbyrå med Konsumentverket som huvudman. Elrådgivningsbyrån ger dig som konsument kostnadsfri vägledning i frågor som rör elmarknaden och här hittar du till exempel länkar till elprisjämförelser.

Konsumenternas försäkringsbyrå

Konsumenternas försäkringsbyrå är en självständig rådgivningsbyrå med Konsumentverket, Finansinspektionen och Sveriges Försäkringsförbund som huvudmän. Försäkringsbyrån ger dig som konsument hjälp att till exempel jämföra försäkringar, att tolka försäkringsvillkor och ger dig råd om vart du kan vända dig för att överklaga försäkringsbolagens beslut.

Telekområdgivarna

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för TV, telefoni och bredband. Som konsument kan du vända dig till oss innan du ingår avtal eller om problem uppstår med ditt abonnemang.

Telekområdgivarna arbetar för att göra konsumenterna till bättre konsumenter och operatörerna till bättre operatörer. Genom aktivt samarbete med myndigheter och operatörer bidrar vi till målet att skapa Sveriges bästa konsumentmarknad.

Tidskriften Råd & Rön

Råd & Rön ger klara och raka besked om varor och tjänster. De gör en mängd tester varje år där man ser vilka produkter som är bra och motsvarar ens behov. Tester finns om allt från dyra tvätt- och diskmaskiner till billiga köksknivar, vardagsprodukter såväl som sådant som kan betraktas som lyx.

Hos konsumentrådgivningen finns handböcker, tester, faktablad med mera. Du är välkommen till Medborgarkontoret, Stadshuset i Laholm för att läsa i till exempel Råd & Rön och andra tidskrifter.

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Emma Alm
Sidan uppdaterad den 2 april 2019