Du är här: Start / Stöd & omsorg / Konsumentvägledning / Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Till konsumentvägledningen kommer många frågor från konsumenter i Laholms kommun. En del frågor förekommer oftare än andra.

Här publicerar vi några av de vanligaste frågorna och svaren.

  • Har jag alltid rätt till öppet köp och bytesrätt?

    Nej, det finns ingen laglig rätt till öppet köp och bytesrätt. Öppet köp innebär att man inom ett visst antal dagar har rätt att ångra sitt köp genom att lämna igen en oanvänd vara och få pengarna tillbaka. Bytesrätt innebär lika villkor, men du får byta till en annan vara och i vissa fall tillgodokvitto. Många större affärskedjor lämnar alltid öppet köp eller bytesrätt, men det är inget att ta för givet. För att försäkra sig om öppet köp eller bytesrätt måste man alltid komma överens med affären om detta i samband med köpet. Går affären med på öppet köp eller bytesrätt, be dem anteckna detta samt antal dagar det gäller på kvittot.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Gäller "ångervecka" vid alla köp?

    Nej, "Ångerveckan" gäller enbart avtal vid hemförsäljning, telefonförsäljning, försäljningsutflykt, internet och postorderköp. "Ångerveckan" innebär att konsumenten har rätt att ångra köpet genom att meddela säljaren att han inte vill ha varan eller tjänsten, senast 14 dagar efter han tagit emot den. Lagen heter numera (fr o m den 1 juni 2000) distansavtalslagen och omfattar distansavtal och hemförsäljningsavtal.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Hur lång garantitid har jag rätt till när jag köpt en vara?

    Olika, garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida. En köpare kan därför varken kräva att få en garanti eller bestämma garantitidens längd. Även om säljaren inte lämnar garanti så har köparen alltid rätt att klaga på fel som uppstår inom tre år efter det att han tagit emot varan.

    Rätten att reklamera i tre år finns enligt Konsumentköplagen och gäller när privatpersoner handlar lösa saker av en näringsidkare.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Den vara jag köpt går sönder kort tid efter köp. Jag vill ha en ny vara, men säljaren vill reparera varan. Vem har rätt?

    Säljaren har rätt att bestämma om han vill reparera den felaktiga varan eller leverera en ny till köparen. Säljaren har två försök på sig att reparera ett och samma fel. En förutsättning för reparation är att detta sker inom rimlig tid från det att köparen klagat hos säljaren. Reklamationsrätt har man i tre år efter köpet. Spara därför alltid kvitto, så att du kan styrka att du reklamerar inom rätt tid. Kvittot visar också att du vänder dig till rätt säljare för din reklamation.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • När ska en räkning betalas?

    Om köpare och säljare kommit överens om vilken dag räkningen ska vara betald, gäller det. Annars ska räkningen betalas när säljaren kräver betalning. Någon rätt att vänta med betalning i 30 dagar finns inte, om man inte avtalat om detta. Pengarna ska finnas på säljarens konto senast på betalningsdagen.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Jag har fått inkassokrav från en säljare; innebär det att jag kommer att få en betalningsanmärkning?

    Nej, en säljare kan använda inkassokrav som påtryckningsmedel mot en köpare som inte har betalat räkningen i tid. Ett inkassokrav innebär inte att köparen får en betalningsanmärkning. Köparen kan först få en betalningsanmärkning om kronofogdemyndighet eller domstol beslutat om betalningsskyldighet.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Om en affär har angett ett felaktigt pris på en vara i en annons måste jag väl få köpa varan för det priset?

    Nej, affären är inte skyldig att sälja varan för det annonserade priset. Prisuppgifter i annonser är inte bindande utan skall betraktas som reklam för att locka kunder till affären. Att annonsera med felaktiga priser kan däremot vara vilseledande enligt marknadsföringslagen och affärer kan förhindras att ange felaktiga prisuppgifter i framtida annonser.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Får företag lägga på extra avgift på fakturan?

    Nej, det kan kallas fakturaavgift, aviseringsavgift, expeditionsavgift eller något annat. Men sådana här avgifter får företagen bara ta ut om de är avtalade från början (när ni kom överens om affären). Annars har du rätt att stryka avgiften från fakturan.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Får en vara eller tjänst kosta hur mycket som helst?

    Ja, affärer kan i princip sätta vilka priser som helst på sina varor och tjänster eftersom det råder fri prissättning. Varje köpare avgör sedan vilket pris han är beredd att betala. Det är köparen som skall ta reda på vad en vara eller tjänst kostar innan han ingår ett köpeavtal med affären, annars får han betala det pris affären begär.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Hur blir jag av med reklamen i brevlådan?

    Det finns två sorters reklam som hamnar i din brevlåda - den adresserade och den oadresserade.

    Den oadresserade kan du slippa genom att sätta upp en lapp på dörren med texten: "Nej, tack - ingen reklam" eller liknande. Skylten behöver inte ha något särskilt utseende, bara den går att läsa.

    Den adresserade kan du slippa genom att skriva till Sema Group Info Data AB, Box 34101, 100 26 Stockholm. Skriv bara "Jag vill inte ha reklam", ditt namn och ditt personnummer och din egenhändiga namnteckning. Sedan kan det ta upp till tre månader innan reklamspärren får fullt genomslag. Bokklubbar, postorderfirmor, bensinbolag och andra där du redan finns registrerad som kund, får du skriva till privat. Du kan också slippa reklam genom ett samtal till "Nix-registret", tfn 020-55 70 00.

    Uppdaterad den 3 april 2019
  • Hur länge gäller presentkort och tillgodokvitto?

    Giltighetstid för presentkort och tillgodokvitto är 10 år om man inte kommit överens om något annat. En rekommendation är dock att presentkort och tillgodokvitto omsätts utan alltför stor väntan. Går affären i konkurs eller byter ägare kan presentkort och tillgodokvitto förlora sitt värde.

    Uppdaterad den 3 april 2019
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Emma Alm
Sidan uppdaterad den 3 april 2019