JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Stöd och omsorg / Konsumentvägledning / Vanliga frågor och svar / Den vara jag köpt går sönder kort tid efter köp. Jag vill ha en ny vara, men säljaren vill reparera varan. Vem har rätt?

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Den vara jag köpt går sönder kort tid efter köp. Jag vill ha en ny vara, men säljaren vill reparera varan. Vem har rätt?

Säljaren har rätt att bestämma om han vill reparera den felaktiga varan eller leverera en ny till köparen. Säljaren har två försök på sig att reparera ett och samma fel. En förutsättning för reparation är att detta sker inom rimlig tid från det att köparen klagat hos säljaren. Reklamationsrätt har man i tre år efter köpet. Spara därför alltid kvitto, så att du kan styrka att du reklamerar inom rätt tid. Kvittot visar också att du vänder dig till rätt säljare för din reklamation.

/link/e002a79762204c9db881048b8a1f851a.aspx?epslanguage=sv