JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Verktyg / Lättläst

Lättläst

Välkommen till Laholms kommun på Lättläst
Här kan du läsa om platsen Laholms kommun,
om arbete, skola och bostad med mera.

Du kan också läsa om vilken hjälp och service
du kan få av kommunen.
Du får också veta hur kommunen fungerar.

Klicka på orden till vänster så får du veta mer.

 

Kommunen som plats

Laholm – en medeltida stad

Laholm är Hallands äldsta stad.
Staden är lite mer än 750 år
och känd för sitt medeltida utseende.
I Gamleby finns flera slingriga gator
och låga hus.

Kommunen är känd för sin
långa sandstrand vid havet.

Så här många personer bor det i kommunen

I Laholms kommun bor det
25 tusen 4 hundra 91 personer.
Laholm är den största orten.
Här bor närmare 6 tusen 8 hundra personer.

Näst största ort är Mellbystrand. Här bor
över 2 tusen personer.

I kommunen finns ytterligare tolv tätorter. 

Kommunen som organisation

Laholms kommun har hand om barnomsorg,
skolor och vård av våra gamla.

Kommunen har också ansvar för att
funktionshindrade har en bostad och
arbete eller sysselsättning.

Kommunen ser också till att gator
och parker är rena.

Vill du bygga eller göra ändringar
på ett hus ger kommunen råd och
bygglov.

Räddningstjänsten rycker ut vid
brand och andra olyckshändelser.

Kommentera sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig.

Kontrollord: HYL
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Annika Lindblad
Sidan granskad den 3 februari 2020