Renhållning och avfall
Det är företaget Ohlssons
som ser till att insamlingen av avfallet fungerar.
Sorteringen och kärlen är lite olika
beroende på hur du bor.
Om du bor i villa har du fått 2 stora kärl med
4 fack i varje. Varje fack informerar dig om
vad du ska lägga i det.
Det som inte går att sortera
ut och är brännbart slängs i facket för restavfall.
Kärl 1 töms varannan vecka.
Kärl 2 var fjärde vecka.
Bor du i lägenhet slänger du ditt avfall
på en plats som gäller för alla i hyreshuset.
På platsen finns det ett kärl för varje avfall.
Det ska vara tydligt skyltat vad du ska slänga
i de olika avfallen.
Du betalar en avgift för att dina sopor ska hämtas.
Det är viktigt att inte slänga farligt avfall i kärlen.
Farligt avfall ska lämnas på återvinningscentralen Ahla.
Insamlingsskåp för farligt avfall finns också
på Mellby center, ICA i Våxtorp, Coop i Knäred
och i entrén till Laholms stadshus. Där kan du
lämna farligt avfall i mindre storlekar och mängder,
exempelvis batterier, glödlampor och sladdar.
Tidningar och förpackningar kan du också
lämna på någon av återvinningsstationerna
i kommunen.
Länken på sidan anger var återvinningsstationerna finns.
Återvinningscentral
På återvinningscentralen i Ahla,
utanför Laholm, kan du lämna
grovavfall, trädgårdsavfall, farligt avfall,
förpackningar och tidningar.
Du kan också lämna elskrot.
Elskrot kan vara gamla datorer och tv-apparater.
Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan granskad den 3 februari 2020