JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Verktyg / Lättläst / Renhållning och avfall

Renhållning och avfall

Det är företaget Ohlssons
som ser till att insamlingen av avfallet fungerar.
Sorteringen och kärlen är lite olika 
beroende på hur du bor.

Om du bor i villa har du fått 2 stora kärl med
4 fack i varje. Varje fack informerar dig om
vad du ska lägga i det.
Det som inte går att sortera
ut och är brännbart slängs i facket för restavfall.

Kärl 1 töms varannan vecka.
Kärl 2 var fjärde vecka.

Bor du i lägenhet slänger du ditt avfall
på en plats som gäller för alla i hyreshuset.
På platsen finns det ett kärl för varje avfall.
Det ska vara tydligt skyltat vad du ska slänga
i de olika avfallen.

Du betalar en avgift för att dina sopor ska hämtas. 

Det är viktigt att inte slänga farligt avfall i kärlen.
Farligt avfall ska lämnas på återvinningscentralen Ahla.

Insamlingsskåp för farligt avfall finns också
på Mellby center, ICA i Våxtorp, Coop i Knäred
och i entrén till Laholms stadshus. Där kan du
lämna farligt avfall i mindre storlekar och mängder,
exempelvis batterier, glödlampor och sladdar.

Tidningar och förpackningar kan du också
lämna på någon av återvinningsstationerna
i kommunen.

Länken på sidan anger var återvinningsstationerna finns.

Återvinningscentral

På återvinningscentralen i Ahla,
utanför Laholm, kan du lämna
grovavfall, trädgårdsavfall, farligt avfall,
förpackningar och tidningar.

Du kan också lämna elskrot.
Elskrot kan vara gamla datorer och tv-apparater.

Kommentera sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig.

Kontrollord: 17A
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Annika Lindblad
Sidan granskad den 3 februari 2020