Färdtjänst
Du som har svårt att resa med egen bil,
med buss eller tåg kan få resa med färdtjänst.
Du måste vara folkbokförd i Laholms kommun.
Du ansöker om färdtjänst hos Region Halland.
Efter ansökan om färdtjänst
görs utredning.
Om du får ett ja på din ansökan så får du ett färdtjänstkort
hem med posten.
Kortet ska du alltid ta med dig när du reser.
Om du får ett nej på din ansökan får du
veta hur du kan överklaga.
Du beställer din resa hos Hallandstrafiken
på telefonnummer 0771-750 600
Kostnaden för resan beror på hur långt du reser.
Kontakt
Har du några frågor om resorna
kontakta Hallandstrafiken
på telefonnummer 0771-750 600.
De har öppet:
måndag - fredag (inkl. röda dagar) klockan 7 - 22,
lördag och söndag klockan 8 - 22
Har du frågor om ansökningar
ring avdelningen för Färdtjänst
på Region Halland
på telefonnummer 010-476 19 22
De har öppet:
måndag - fredag klockan 9 - 12
Du kan också läsa på Region hallands hemsida
https://www.1177.se/Halland/sa-fungerar-varden/sjukresor-och-fardtjanst/fardtjanst-i-halland/
Riksfärdtjänst
Med riksfärdtjänst kan du åka
inom hela Sverige.
Du måste ansöka för varje resa.
Ansökan ska göras minst
fyra veckor före resan.
Innehållsansvarig: Peter Simerholt
Sidan granskad den 25 november 2021