Du är här: Start / Verktyg / Lättläst / Social service / Hjälp till funktionshindrade / God man och förvaltare

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

God man och förvaltare

God man

En god man hjälper den som har svårt
med att ta hand om sina pengar
och andra viktiga saker.

Du väljer själv om du vill skaffa god man eller inte.
Du har alltid kvar din rätt att bestämma.

En god man hjälper till med att
betala räkningar och annat som gäller din ekonomi.
Han eller hon kan också hjälpa dig
med kontakt med sjukvården.

Du kan också få hjälp
med att skaffa bostad eller annat i din vardag.

Förvaltare

Personer som behöver extra mycket hjälp
i sitt liv kan få en förvaltare.
Då måste man ha ett läkarintyg
som säger att man inte klarar sig på egen hand.

För att detta ska bli rätt
tas också beslut i tingsrätten.

En person kan få förvaltarskap
även om han eller hon inte vill det.

Övrigt

Den som har förvaltare
kan inte ta ut pengar från banken
eller skriva på viktiga papper.

Förvaltaren får bestämma saker utan att fråga personen.

God man och förvaltare har rätt att få betalt.

Om du har frågor
om god man eller förvaltare
kan du kontakta Överförmyndare i samverkan.

Länken hittar du på denna sida.

Kommentera sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig.

Kontrollord: BE7
Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan granskad den 3 februari 2020