JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Verktyg / Lättläst / Social service / Hjälp till funktionshindrade / Ledsagarservice

Information med anledning av coronavirus och covid-19

Här samlar vi allt publicerat material om hur coronaviruset påverkar Laholms kommuns verksamheter, till exempel förskola, skola, gymnasiet, vård och omsorg. Här finns också länkar till myndigheter. 

For all information published on the page, the "translate" function can be used (see top right). للحصول على كافة المعلومات المنشورة على الصفحة، يمكن استخدام وظيفة "الترجمة" (انظر أعلى اليمين).

Länk till sidan

Ledsagarservice

Ledsagarservice finns för dig
som har funktionsnedsättning.
Du kan få hjälp
så att du kan vara med på aktiviteter utanför ditt hem.

Ledsagaren följer dig till och från aktiviteten.
Han eller hon är bara med på aktiviteten
om du behöver det.
Det kan vara olika personer som är din ledsagare.

Om du har beslut från Lagen om stöd och service (LSS)
kostar det inget för dig att ha ledsagare.
Men du får själv betala för aktiviteter och resor.

Du som har ledsagare via SoL (Socialtjänstlagen)
får betala för tjänsten.

Du måste ansöka om att få ledsagare.
Skicka in ansökan till en LSS-handläggare.
Handläggaren bestämmer sedan om du får denna hjälp eller inte.

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Lars Ingemarson
Sidan granskad den 3 februari 2020